Ställ om
Martin reflekterartisdag 1 december 2009

Vad innebär det att leva energi- och klimatsmart?


Martin Saar

Att leva energi- och klimatsmart, vad innebär det och hur gör man det i så fall?
Tv-programmet Dina Frågor handlar om just detta.  Sverker Olofsson och Linda Nilarve är programledare. För lever man på ett sätt som gynnar klimatet så gynnar det i regel den egna plånboken också.
I programmet får vi bland annat tips om hur vi just kan spara pengar genom att se över vår energianvändning. Framförallt för den som bor i hus finns här stora pengar att spara. Anki och Jim som bor i et äldre hus i Danderyd har fått hjälp av en energikonsult som går igenom deras hus med en värmekamera för att spåra värmeläckage, som kan åtgärdas.

Värmefotografering genomfördes för att upptäcka köldbryggor i husets skal, inneväggar, tak och fönster. Detta tillsammans med en allmän energibesiktning visade att familjen kan spara ca 10.000 kr. B la  genom att byta till lågenergilampor, 600 kr per år, nya tätningslister runt fönstren 600 kr, mer isolering på vinden 1300 kr, byte av uppvärmningssystem för pool 7300 kr.
Ett annat gott råd till alla som har värmepump: Gör en driftssevice minst var femte år. Effekten kan gå ned med 50 % utan att man märker någon skillnad.

Men att leva energi- och klimatsmart är en stor fråga. Ställ om:s Martin Saar medverkar i programmet,  men här på Ställ om förklarar han några begrepp, förutsättningar och ger några exempel på hur vi kan leva energi- och koldioxidsnålt i hushållet.

Är det någon skillnad mellan Sverige och andra länder och hur vi använder vår energi?

Sverige har lyckats fasa ut oljan som bränsle vid uppvärmning av bostäder genom att bygga ut fjärrvärmen. Där har vi varit bättre än de flesta andra EU-länder. Men fortfarande är vi mycket beroende av olja. 41 % av vår energi kommer från importerad olja, Vi använder också mer el-energi än många andra länder. Det beror till stor del på att det funnits gott om el de senaste 30 åren tack vare vattenkraften och de 10 kärnkraftverk som byggdes på 1970-talet. Samtidigt har Sverige bland de bensintörstigaste bilarna i Europa.

En nyligen genomförd mätning hos 400 hushåll som Energimyndigheten gjort visar att vi idag använder ca 50 % mer hushållsel än för 15 år sedan trots sparkampanjer, energisnålare hushållsmaskiner, timers och andra hjälpmedel för att hålla ned elanvändningen. Orsaken är mängden nya apparater, maskiner, bekvämligheter och att ljuskällorna ökat i hushållet. Vi har också fått displayer, standby-funktioner, eluppvärmda golv, handdukstorkar och utebelysningar etc.

Men det mest häpnadsväckande från undersökningen är att belysning i hemmet drar mest el, eftersom den gamla glödlampan fortfarande dominerar och inte har ersatts av lågenergilampor. En ändring är på gång genom en ny EU-lag, som förbjuder försäljning av den gamla hederliga glödlampan.

Till skillnad mot övriga länder inom EU, bortsett från Frankrike, har Sverige ren och koldioxidneutral el tack vare vår vatten- och kärnkraft. (Det förutsätter att man betraktar kärnkraften som koldioxidneutral.) Importen av kolel har under de senaste åren endast varit några få procent. Att vi räknar med en högre kolandel av vår el, beror på att vi tillhör den nordiska elmarknaden och räknar med en nordisk elmix.

Att spara el är i Sverige i första hand en privatekonomisk sak och en marginell klimatåtgärd. Såvida man inte ersätter fossilt bränsle som olja och diesel med el. T ex genom att byta ut en gammal oljepanna för uppvärmning och i stället skaffar en värmepump.

Ska man behålla sin tjock-tv istället för att köpa en ny platt-tv?

Klimatsmart betyder att leva energi- och koldioxidsnålt. Att då köpa en ny platt-tv oavsett om det är en LED, Plasma eller LCD bara för att den nya drar lika mycket som den gamla, är inte speciellt klimatsmart. När man står inför valet att byta ut sin tjock-tv räcker det alltså inte med att enbart titta på hur mycket el som den nya platt-tv drar i drift. Den sk direkta energin. Man måste också väga in hur mycket energi- och utsläpp som skett för att producera en platt-tv. Från råvaror, tillverkning till återvinning. Den sk indirekta energin.

Livscykeltänket

Livscykeltänket

Världen ser helt annorlunda ut om man betraktar världen utifrån ett livscykelperspektiv. När man ska välja en produkt t ex en ny platt-tv eller bil räcker det inte med att värdera hur mycket energi som går åt när man använder platt-tvn eller kör bilen. Det ger många gånger en falsk bild. Vi måste också ta hänsyn till de utsläpp som skett på resan från gruvbrytning/odling fram till butiken och sen återvinningen efter användandet. Den sk dolda indirekta energin/utsläppen heldragen blå linje i bilden. Oftast ligger 60 – 70 % av utsläppen i de första stegen av livscykeln. I själva odlingen /gruvbrytningen och vidareförädlingen. Utsläpp för transporter är oftast marginell om det inte gäller flyg. För livsmedel är 5 % av utsläppen från transporter.

Gör man en livscykelanalys av en platt-tv upptäcker man att de stora utsläppen finns i tillverkningen inte i driften. Platt-tvn har med stor sannolikhet tillverkats i Asien av nya råvaror där det behövts mycket fossila bränslen och el producerad av kol. Detta måste man givetvis väga in när man väljer en ny platt-tv om man ska leva energi- och koldioxidsnålt.

Jag har inte sett någon produktlivscykelanalys av en platt-tv, men som jämförelse kan man titta på en stationär dator. För att tillverka en dator går det åt 1800 kg råmaterial och 240 liter olja, som ger ca 700 -1000 kg utsläpp. Dessutom används 22 kilo kemikalier och 1500 kilo vatten. (UN University 2007). Dessutom visar undersökningar att ju mer kompakt en elektronisk produkt är desto mer energi, vatten och kemikalier behövs för tillverkningen.

Är det alltid rätt att välja närproducerat om man vill leva klimatsmart?

Nej, det viktigaste är att välja ekologisk odlat mat helst Kravmärkt och efter säsong. Det betyder att inget konstgödsel eller bekämpningsmedel använts i odlingen och att köttdjuren är betande djur som inte fått kraftfoder eller antibiotika. Många tror på myten att de stora utsläppen vid produktion av livsmedel sker p g a långa transporter. Inget kan vara felaktigare. Produktlivscykelanalyser av olika livsmedel som gjorts av bl a SIK och U&W visar att utsläppen från transporter av livsmedel är minimala. Mindre än 5 % av de totala utsläppen. Undantaget är flygimporterade livsmedel som t ex exotiska frukter där utsläppen blir stora från transporten. I stället sker de övervägande utsläppen i livscykeln för livsmedel när man producerar konstgödsel och olika kemiska bekämpningsmedel för själva odlingen av växterna. Det behövs nämligen stora mängder olja och naturgas för den processen.

FN:s jordbruksorganisation publicerade i november 2008 en rapport som visar att enbart köttindustrins energianvändning och utsläpp är större än samtliga transporter på land, till sjöss och i luften. Så uttrycket ”Vi äter olja” stämmer väl överens med verkligheten. Detta förhållande gör oss oerhört sårbara för kommande prishöjningar av olja, gas och kol, som Globala energisystem i Uppsala och IEA har varnat för.

Kött, vilket ska vi välja?

Om man vill leva energi- och koldioxidsnålt ska man undvika nötkött. Beroende på hur djuret föds upp så är utsläppen mellan 14 -25 kg koldioxid per kilo kött. Idag sker uppfödning av köttdjur i stora ”fabriker” där djuren oftast hålls inomhus och får kraftfoder, oftast soja, odlad med konstgödsel och bekämpningsmedel i Brasilien. Djuren matas med fullvärdiga sojaproteiner som på detta sätt omvandlas till ”rött kött” på ett mycket oekonomiskt sätt. Ät koldixidsnålt- ät längre ned i näringskedjan

För att få fram 1 kg nötkött behöver djuret 7 kg sojaproteiner. Det betyder att vi omvandlar 7 kilo sojalivsmedel till 1 kg köttlivsmedel. En omvandling som är ett stort slöseri av proteiner och bl a bidrar till livsmedelsbristen i världen.

På samma sätt produceras gris- struts- och kycklingskött. Detta gäller även lammkött som slaktas på våren till skillnad mot höstlamm som går utomhus tillsammans med mamman fram till slakt. Våra köttfabriker är alltså helt beroende av billig fossil energi för att överleva och djurhållningen är många gånger allt annat än etisk försvarbar. Det visar de senaste skandalskriverierna om svensk grisuppfödning!

martinpresentation4

Den billiga fossila energin har gjort det möjligt att utveckla djurfabriker och fiskodlingar som specialiserat sig på industriell livsmedelsproduktion. Energislöseriet och utsläppen sker tidigt. Redan när man tar fram konstgödsel och bekämpningsmedel för att odla kraftfoder till djuren/fisken. Det fortsätter i nästa steg när vi omvandlar fullvärdigt livsmedel till proteiner i form av kött. Här ligger förklaringen till varför kött ger så stora utsläpp av koldioxid. För att producera kött behövs också enorma mänger av vatten. Ett kilo nötkött kräver 12000 liter vatten! För den som vill leva energi- och koldioxidsnålt väljer vegetariskt och ekologiskt.  Det finns gått om vegetariska proteiner att välja bland.

Om vi ska råda bot på detta borde det ekologiskt hållbara jordbruket bestämma antalet köttdjur och den mängd kött vi äter. Köttdjur som bl a betar i hagar och på ängar ingår i jordbrukets näringskretslopp är en förutsättning för ett hållbart jordbruk. Där används varken kraftfoder, antibiotika, handelsgödsel eller bekämpningsmedel.

Klimartsmart är att välja energi- och koldioxidsnålt kött. Så här stora CO2-utsläpp blir det från 1 kilo kött enligt analyser av SIK: vildsvin 1 kg, höstlamm 2,1 kg, kyckling/höns och älg 2,5 kg, gris 4,8 kg, höstlamm 6,2 kg och rött nötkött 14- 25 kg CO2-utsläpp.

Köttproteiner från olika djur.

Köttproteiner från olika djur.

Så här mycket utsläpp av växthusgaser bidrar du med beroende på vilken typ av kött du väljer för att få i dig nyttiga proteiner och mineraler. Märkningen ”svenskt nötkött” betyder enbart att djuret fötts upp i Sverige, inget annat. Ingenting om djurhållning eller vilket foder djuret matats med. Merparten av vår köttdjur får kraftfoder av soja som odlats i Brasilien. Det gäller givetvis inte viltkött som vildsvin, älg rådjur etc. Är nötköttet ekologiskt betyder det att djuret fått minimalt med kraftfoder eller antibiotika. Krav-märket garanterar att köttet är kontrollerat från uppfödning till slakt. Den svenska köttkonsumtionen har de senaste 20-30 åren ökat med 50 %. Och det är främst importerat kött som står för ökningen.

Så mitt råd är: Försök äta viltkött eller kyckling. Välj ekologiskt och kött från betande och frigående djur. Gärna närproducerat.  Självklart är vegetarisk kosthållning alltid det bästa!

Klimatsmart är också att välja mat efter säsong.
Tack vare den billiga energin, främst oljan, de sista 50 åren har vi idag har suddat ut olika matsäsonger och geografiska avstånd. De är få som idag reagerar på försäljning av färska blåbär i januari. En riktig rysare när man ser att de flygimporterats från Chile och den energi som använts till transporten. Andra exempel är tropiska frukter som säljs året runt i butiken. De bidrar också med mycket utsläpp vid flygtransporten. Samma sak gäller för odlad lax som flygs ned till Vietnam för att rensas och återvända som portionsförpackad lunchrätt med ris och pinnar.

Ett samhälle med mindre och dyrare olja, kol och gas kommer inte att kunna kosta på sig lyxen att sudda ut avstånd och säsonger för att klara sin livsmedelsförsörjning. Inte heller använda konstgöding främst forsfor och bekämpningsmedel som vi gör idag. Det är hög tid att ställa om innan energipriset drar iväg!

Ämnen:


31 kommentarer

tisdag 1 december 2009 20:52

[...] bara svältande isbjörnar (de måste ha letat länge eftersom isbjörnsstammen mår utmärkt) och pekpinnar om hur vi ska äta “klimatsmart” (mindre fisande kor [...]

Denna kommentar: Thumb up 11 Thumb down 3

tisdag 1 december 2009 21:40

Frågan är väl vad de gör av pengarna de tjänar. Om de åker mer bil och flyger en extra gång till Thailand är inget vunnet. Här har vi de svaga punkterna i svenskarnas miljömedvetenhet. Vi åker mer och mer bil och flyger mer och mer. Det senare räknas inte heller med i beräkningarna av svenskarnas utsläpp.

Denna kommentar: Thumb up 13 Thumb down 2

tisdag 1 december 2009 22:40

Råden från den anlitade så kallade energiexperten verkar vara felaktiga. Först och främst går det inte att värma en pool med solvärme om det som i det här fallet finns bergvärme. Förklaringen är främst att bergvärme och solvärme ger dubbla fasta kostnader. Värmepumpen är effektiv när den arbetar mot en pool och en temperatur på cirka 25 grader C. Den teoretiska värmefaktorn är den absoluta temperaturen i kelvingrader (cirka 300 grader) dividerad med temperaturskillnaden på pumpens båda sidor. I praktiken efter alla förluster överskrider producerad värme här insatt el cirka 5-6 gångar. Poolsolfångare av typ svarta plastslangar kanske betalar sig på 40 år när det finns en värmepump. Skulle den redovisade besparingen på 7000 kr förklaras av att familjen avvänder poolen halva vintern så är solvärme i varje fall ingen lösning genom Danderyds latitud nära 60 grader nord. Skulle borrhålet vara underdimensionerat och frysa och få närmast permafrost kan poolsolfångare undvika detta och ekonomin inte bli helt uppåt väggarna. Men då måste solfångaren vara större. Bättre är förmodligen ett ytterligare borrhål. Av liknande skäl lönar det sig knappast att tilläggsisolera vinden, trots att den bara har 15 cm sågspån eller kutterspån. Det kanske det hade gjort om isoleringen vore exponerad och arbetet vore enkelt. Genom att råspånten måste brytas upp blir det allt för dyrt. Väl isolerade kallvindar i kombination med att murstocken inte längre värms kan ge fukt och mögel. http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article41451.ece http://www.ventotech.com/docs/VByggaren_nr_2_2007.pdf http://www.trygghetsvakten.se/wiki/index.php/Kallvind http://documents.vsect.chalmers.se/CPL/exjobb2007/ex2007-011.Pdf
-
Energiexperten borde ha registrerat elementtemperaturen med värmepumpen i arbete. Fler element ökar värmepumpens värmefaktor och gör att värmepumpens tillskottsel kan stängas av. Dessutom ökar värmepumpens livslängd. En temperatur som mest 35-40 grader C är önskvärd. En bufferttank på någon kubikmeter kopplad i serie med elementen och även fungerande som ett extra element ger en jämnare elementvattentemperatur och längre körtider och gör också att värmepumpen håller längre. En separat elmätare till värmepumpen kan vara bra för att hålla koll på denna och vart energin går. En sådan av den gamla typen med en snurrande skiva kan köpas ny för ett par hundra. Energibesparingar lönar sig kort sagt inte med effektiv bergvärme.
-
Lägg till detta att bergvärmen är diskriminerad av elskatten jämfört med fjärrvärme och ved- och pelletseldning. Byråkraterna, energiföretagen, kommunerna med flera skyddar fjärrvärmen. Snart blir biomassan så dyr att skogsindustrin får lägga ner fler pappersbruk.

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 2

Urban Persson
tisdag 1 december 2009 22:52

Hej Martin Saar

UN är befolkat med notoriskt opålitliga individer.
” According to the study, the manufacturing of one desktop computer and 17-inch CRT (cathode ray tube) monitor requires at least 240 kilograms of fossil fuels, 22 kilograms of chemicals and 1,500 kilograms of water. In terms of weight, the total amount of materials used is about equal to that of a mid-size car.”

Lokaliseringen skulle ju avgöra hur mycket “råmaterial” som “förbrukas” För övrigt så ingår råmaterialet ”vatten” i ett kretslopp kallat klimat.

http://update.unu.edu/archive/issue31_5.htm

” För att tillverka en dator går det åt 1800 kg råmaterial och 500 liter olja, som ger 1000 kg utsläpp. Dessutom används 22 kilo kemikalier och 1500 liter vatten. (UN University 2007).”
Är således fel enligt samma källa.
Vad är det som är så svår med att läsa innantill? Blir det inte uppseendeväckande nog om redan korkade uppgifter återges rätt?
500 liter olja borde dessutom bli ca 1500 kg koldioxid osv..

Beträffande köttdjur så är även sådana beräkningar mycket tendensiösa och missvisande. När någon påpekar att köttdjur på pampas föds upp under villkor som ger små utsläpp så börjar miljöalarmister genast prata om metan fastän en helt orörd natur kanske skulle ge större utsläpp. Fakta är att även om samtliga helt skulle upphöra med konsumtion av animaliska produkter så skulle ”energismartheten” inte bli tio gånger bättre för nötkött osv då större delen av ett balanserat näringsintag består av annat än kött och fisk.

Beträffande livsmedelsbristen finns ingen trend utöver bioetanol som faktiskt HAR ökat livsmedelsbristen.

Oroar det er aldrig att alla dessa vinklade och ofullständiga ”rapporter” kan resultera att gemene man slutar att lyssna på er?

Vilket är felet med att ge fullödiga och korrekta beskrivningar av förutsättningar och konsekvens? Köttdjur kan faktiskt födas upp utan soja eller annat kraftfoder. Vallfoder var fram till femtiotalet köttproduktionens bas. Är det inte så att om nu soja måste ersättas så kan man ändå producera utan att konsekvenserna blir särdeles påtagliga? Att föra ett fullständigt resonemang har sitt värde – eller hur?

Försök att at er samman och prestera litet bättre.

Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 3

Aqualis
onsdag 2 december 2009 00:17

Sedan årets början måste säljaren av ett villa ordna en energideklaration av en av Swedac ackrediterad energiexpert. Tidigare i år kom Riksrevisionen fram till att verksamheten inte fungerar. http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=7068
-
Energiexperten sammanställer energiförbrukningen. Husägaren får en rapport med lite bilder och allmän text. Uppgifterna matas in i Boverkets dator. Vid behov ska det ges åtgärdsförslag. Det har visat sig att förslagen är få och oftast rör uppenbara saker av mindre värde. Förslagen leder ytterst sällan till någon förändring.
-
Hur det hela ska gå till är obetydligt reglerat av Boverket, bortsett från vissa formella krav, vilket gör att energiexperten kan göra nästan som denne vill. Husägaren ser ofta förslag som något negativt eftersom huset ska säljas. Energiexperten vill lägga ner så lite arbete som möjligt. Att ge sig in i långa diskussioner och analyser med husägaren är ointressant. Ju mer energiexperten fördjupar sig i fallet desto större är risken att det blir fel, både mot husägaren och Swedac. Bäst för alla inblandade är att göra så lite som möjligt. Priset för en deklaration är cirka 2000-5000 kr. Allt visar hur det blir med byråkrati. Bäst vore att lägga ner tramset.

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 2

Urban Persson
onsdag 2 december 2009 00:25

Makthavarna vill gärna visa att systemet fungerar och plockar fram en passade energiexpert och husägare. Än så länge kan man strunta i deklarationen. Som säljare kan man föreslå att kostnaden dras av på priset. Det är inte som att köra med bilen obesiktigad, vilket kan ge böter.

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 0

Urban Persson
onsdag 2 december 2009 01:18

Skulle man följa alla goda råd skulle man snart bli utfattig.

Denna kommentar: Thumb up 7 Thumb down 5

Sune S
onsdag 2 december 2009 14:28

Vem kan verifiera att 7x sojaprotein ingår i foderstaten per kilo nötkött?
Svensk import av djurfoder utgör mindre än 10% av foderstaten så hur kan det vara möjligt att vi skulle kunna spara 7x sojaprotein genom att avstå från köttkonsumtion då den till över 90% är baserad på foder från svensk odling av vallgrödor och foderspannmål. Människan kan i verkligheten omsätta vare sig vallfoder eller foderspannmål så på vad sätt är kalkylerna uttryck för annat än gymnasiala beräkningar a la en man gräver per timma 4 meter dike, hur fort gräver 1000 man samma dike?

Vad är sojalivsmedel för något? Är det något annat än sojaprotein och vad är det i så fall som gäller ? Ingetdera? Är det möjlige sojafoder som avses, vilket kanske när allt kommer till kritan inte riktigt är samma sak som varesig Sojaprotein eller sojalivsmedel?

Vad är egentlige avsikten med att sprida pladder i stället för att rikta relevant information till svenska konsumenter i Sverige?

En någorlunda vettig information vore ju att redogöra för eventuella kostnadsökningar för det fall att sojafoder ersätts med inhemskt foder. Skillnaden blir kanske inte särdeles stor och den aspekten är kansk av störs intresse för svenska konsumenter?

Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 1

Aqualis
onsdag 2 december 2009 14:49

Jag anser att ni bör rätta denna text så att den stämmer överens med uppgiven källa.

” Jag har inte sett någon produktlivscykelanalys av en platt-tv, men som jämförelse kan man titta på en stationär dator. För att tillverka en dator går det åt 1800 kg råmaterial och 500 liter olja, som ger 1000 kg utsläpp. Dessutom används 22 kilo kemikalier och 1500 liter vatten. (UN University 2007). Dessutom visar undersökningar att ju mer kompakt en elektronisk produkt är desto mer energi, vatten och kemikalier behövs för tillverkningen”

Er text ger vid handen att summa 1800 + 500 + 22 + 1500 kg = 3822 kg skulle krävas för uppgiften . Detta är enligt er källa fel. Källan uppger heller inte att det skulle röra sig om ”råvaror”.

Er källa är:
http://update.unu.edu/archive/issue31_5.htm

Och källan har följande lydelse:
” The average 24 kg desktop computer with monitor requires at least 10 times its weight in fossil fuels and chemicals to manufacture, much more materials intensive than an automobile or refrigerator, which only require 1-2 times their weight in fossil fuels. Researchers found that manufacturing one desktop computer and 17-inch CRT monitor uses at least 240 kg of fossil fuels, 22 kg of chemicals and 1,500 kg of water – a total of 1.8 tonnes of materials.

Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

Aqualis
onsdag 2 december 2009 15:51

Hej Aqualis!
Tack för påpekandet!
Martin

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

onsdag 2 december 2009 21:16

Hej Martin Saar,
Tack för besöket på min blogg! Om du inte skulle läsa svaret där så kommenterar jag gärna här också. Först och främst har jag naturligtvis läst din artikel. Jag tycker inte på något sätt att det är fel att spara energi och tänka på hur vi konsumerar. Tvärtom, det blir allt viktigare när vi snart är uppåt 7 miljarder som ska parasitera på samma planet. Vad som är tråkigare är att begreppet ”klimatsmart” har ersatt nästan allt som vi tidigare kallade ”miljövänligt”, och att allt fokus hamnar på CO2 när det finns så många fler, verkliga miljöhot som vi borde ägna oss åt att lösa istället.

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 0

torsdag 3 december 2009 13:24

Det här var den bästa texten om konsumtion på Ställ Om hittills. Men ni har fortfarande svårt att släppa köttnormen helt! Varför? Artikeln säger några gånger att det bästa är att välja vegetariska alternativ till kött. Men ändå skriver du saker som:

”Klimartsmart är att välja energi- och koldioxidsnålt kött. ”

Och:

”Så mitt råd är: Försök äta viltkött eller kyckling. Välj ekologiskt och kött från betande och frigående djur. Gärna närproducerat. Självklart är vegetarisk kosthållning alltid det bästa!”

Om vegetariskt alltid är bäst varför ger du ÄNDÅ rådet att äta viltkött och kyckling? Varför ger du helt enkelt inte rådet att sluta äta kött, punkt slut? Varför råder du till något som är sämre än det bästa? Varför lägger ni flera stycken på att beskriva de mer dåliga alternativen och bara en mening för att (i förbifarten) nämna det bästa alternativet? Nä, lägg istället utrymmet på att skriva konkret om vilka vegetariska alternativ folk ska välja istället.

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 6

joni
torsdag 3 december 2009 14:27

Hej Joni!
Tack Joni för dina positiva reaktion på mitt inlägg.
Håller med om att det kan verka lite förvirrande. Skälet är att när jag skrev inlägget, så gjorde jag det med utgångspunkt från min medverkan i Dina pengar. Där fick jag dessvärre inte en chans att föra fram det ekologiska och vegetariska alternativet. Det är ofta så vid TV-produktioner allt kommer inte med och det är programmakarna som styr innehållet.
Det förtjänas att upprepas, vår köttindustri byggd på obegränsad fossil energi är dödsdömd i ett längre perspektiv. Alternativet är en omställning till vegetsarisk kost, byggd på förnyelsebara energi.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 5

torsdag 3 december 2009 20:39

Hej Martin Saar m fl
Betr kostråden om ren vegetarisk kost så bör man ha i minnet att människan faktiskt utvecklats till naturlig allätare. Det är alltså mot naturen att avstå från en viss del animaliskt inslag i kosten, och därför krävs ett yttre tvång eller stark ideologisk eller religiös övertygelse för att så skall ske.
Martinpesentationerna 2 och 4 ovan ser ut som ren strunt ur vetenskaplig synpunkt. Var finns det exakta underlaget för påståendena?
Jag har själv under många år varit med om att producera rätt stora mängder konventionellt nöt- och lammkött enligt modernaste teknik och har aldrig behövt använda vare sig sojaprotein eller bekämpningsmedel. Naturligtvis använde jag lika mycket betesfoder (fastän från mindre areal) som mina ekologiska kolleger. Jag vet ju också att de flesta av mina konventionella kolleger gör likadant. Soja till nöt används i nämnvärda mängder enbart till mjölkproduktionen.

Var har du tänkt dig att få viltkött ifrån? För övrigt lever de flesta av de uppräknade vilten i huvudsdak av fotosyntesprodukter som de ”stjäl” från kultiverad mark och växer långsammare än motsvarande tamdjur vilket enligt alla teorier bör ge högre CO2-produktion per kg kött.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 0

torsdag 3 december 2009 20:52

Martin: Tack för förklaringen, då är det mest programmakarna jag vänder mig emot lite. Det verkar ofta vara så att mer fylliga beskrivningar av vegoalternativen försvinner någonstans på vägen när det gäller om breda tv-program. Kolla bara på matprogrammen i tv: kött, kött, kött.
Jan Nilsson: hundratals miljoner människor äter vegetariskt idag så du överdriver svårigheterna. Prova 30 dagar vegomat så märker du hur enkelt det är. Det är enkelt, särskilt om man tar reda på fakta om hur djuren behandlas också. De senaste veckornas avslöjanden lämnar väl ingen oberörd.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 5

joni
fredag 4 december 2009 22:07

Joni : Du ska inte ha för stora förhoppningar om att klimatförnekarna ska vara intresserade av hur djuren blir behandlade. Dom verkar mest vara intresserade av sig själva.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 6

Conny
lördag 5 december 2009 07:33

En person som kallar sig Conny skriver förvirrat om klimatförnekare och djur. Det är oklart vad han menar, men förmodligen avser han med klimatförnekare dom som tror att det förr inte fanns några klimatförändringar, och som därför vill stoppa klimatförändringarna, så att allt blir som dom tror att det var förr. Till vilka kostnader som helst.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 1

Harry
lördag 5 december 2009 16:57

Tack, Harry. Det är tur att du upptäckte att jag är förvirrad. Jag menar naturligtvis klimatförändrings-skeptikerna. Hoppas att du förstår bättre nu. Jag vill ju inte att du ska ha problem med att förstå vad som händer med klimatet.
med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 4

Conny
lördag 5 december 2009 20:51

Hej Conny. Kan du berätta vad som händer med klimatet? Det är många som inte vet. Klimat är ju som du kanske vet väder över en längre tidsperiod, nu vanligen 30 år. Jämförelseperioden IPCC använder är 1960-1991. Den nuvarande 30-årspeioden slutar 2021. Först då kan man säga något om klimatet 1991-2021. Men du kanske har en kristallkula och kan se in i framtiden. Återkom och berätta hur klimatet blev perioden 1991-2021.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 0

Harry
lördag 12 december 2009 22:05

Hej Martin!
Om jag tar fram underlag från källor som SLU,KRAV,SIK,SJV och SCB som visar på att det finns mycket stor anledning att tro att utsläppen från ekologisk produktion i Sverige från och med skörden 2010 ligger klart över (ca 10-25%) utsläppen från konventionell produktion sett ur ett livscykelperspektiv kommer du då att överväga att sluta göra reklam för KRAV genom att påpeka att KRAVproducerat är lösniningen på alla miljöproblem? Jag säger reklam eftersom KRAV är en ekonomisk förening med syfte är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Om man vill råda konsumenterna till hur de ska påverka miljön genom sin konsumtion så måste man ha kontroll på begreppen vilket jag ibland är orolig för om du har Martin. Ett exempel, Ekologisk produktion som den bedrivs idag förutsätter animalieproduktion. Drygt 70% av den ekologiska odlingen är vall. Vallen behövs bl.a för att bekämpa ogräs. För att inte ekonomin i odlingen ska bli orimlig måste man utnyttja vallen i djurproduktionen, i huvudsak kött och mjölk. Då får man också den gödsel som behövs till övriga grödor. Inget kött (vilket du rekomenderar) – Ingen vall – Ingen ekologisk produktion. (kolla gärna hur stor del av det ekologiskt producerade köttet som kommer från icke idisslare).

Ett annat exempel Viltkött. Självfallet så är inte utsläppen från ett vildsvin så väsenskilda från en vanlig gris. Anledningen till att vildsvins grisen ligger så lågt ovan är att vilda djurs utsläpp inte anses vara orsakade av människan. Därför räknas bara förpackning slakt m.m. in i SIKs LCA ovan. Skulle man börja föda upp vildsvin (eller annnat vilt)i hägn för att möta en ökad efterfrågan så borde dessa tas med i klimatrapporteringen. Även om det nog måste få en viss omfattning innan Naturvårdsverket lägger kraft på det. Renarna är faktiskt redan med så för renkött blir det utsläpp.

Vilda grisar i hägn liksom de frigående ekogrisarna ger dessutom större utsläpp än ”djurfabriks grisar”. Om det är värt de extra gramen i den personliga koldioxid notan för att få kött från en gris som levt lyckligare det måste bli upp till den välinformerade konsumenten…

med önkan om en GOD JUL till er alla. I mitt fall med skinka..

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 0

syndast
måndag 14 december 2009 09:59

Hej Syndast!
När det gäller Krav, så gynnar det visserligen denna ekonomiska förening. Men det är svårt att förneka att kravmärkt innebär en oberoende kontroll av hela produktionskedjan till skillnad mot ekoproduktion rent generellt, eller hur.
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med ekoodling och djurhållning i ditt exempel. Det jag skriver är just att ekoodling förutsätter djurhållning och att detta borde bestämma mängden köttdjur. Inget annat. Som jag läser din text är vi överens, där.
Skillnaden i utsläpp mellan vildsvin och tamgrisar är väl precis det du skriver att tamgrisen matas med foder, som odlas med hjälp av konstgödsel och bekämpningsmedel. Och där ligger utsläppen, eller hur?

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 2

måndag 14 december 2009 17:49

Klimatsmarta dumheter
-

” Vattenkokaren är en av hans bästa vänner, och tvätten torkar han hängande medan torktumlaren står och samlar damm.”

-
Är det så att Staffan Lindberg torka sin tvätt utomhus är rådet riktigt annars fel. Den energi som torktumlaren avger är fuktfri och behöver inte vädras ut till skillnad från inomhus hängtorkad tvätt.
-
Det riktiga rådet är därför: Torka tvätten utomhus i görligaste mån. Torktumla inomhus så sparas både energi och risken för fuktskador minskar.
-
Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 0

Aqualis
måndag 14 december 2009 19:24

Hej Aqualis!
Vill gärna fylla på med ”klimatsmarta dumheter” Det riktiga rådet är nog torkning utomhus hela året, även när det är kallt och minusgrader. Inomhus i torkskåp/ torkrum med ventilation utan att slå på värme eller avfuktare.
Använd inte torktumlare överhuvudtaget, då det sliter på textilierna och minskar livslängen. Nöj dig med centifugering och häng upp för torkning med gott om mellanrum för det som ska torka. När du köper en ny tvättmaskin se till att den har hög centifugeringshastighet.
Fuktskador var en nyhet för mig.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 1

måndag 14 december 2009 20:16

Hej Martin.
Den fråga jag ville ställa till dig är:
Om någon visar att det med all sannolikhet i genomsnitt ger högre utsläpp av växthusgaser och högre energianvändning per kg produkt att produceras ekologiskt i Sverige 2010 än den som produceras konventionellt, kommer det att förändra de råd du ger om hur man bör leva klimat- och energismart?

Jag kanske missförstod om köttproduktionen. När jag läser det igen inser jag att man kan tolka det som om nötkreaturen bör gå utan kraftfoder på naturbetesmark. Antalet djur bör styras utav mängden betesmark. Därefter ska gödseln från stallperioden användas för att gödsla åkern. Är det så du menar?

Eller är det hur många djur som behövs för att jordbruket ska kunna producera med ekologiska metoder som bestämmer hur mycket kött vi bör äta? Tror du i så fall att konsumtionsen av nötkött kommer att behöva öka eller minska?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

syndast
måndag 14 december 2009 21:35

Hej Martin Saar

Ja det går att utveckla resonemanget om vad som är optimalt. Ett torkrum med stor luftväxling och med god isolation och mot uppvärmda utrymmen blir ju en variant på utomhustorkning. För flertalet barnfamiljer är nog uppmärksamhet på onödigt slentrianmässigt tvättande väl så viktigt.

Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 0

Aqualis
måndag 14 december 2009 23:00

Hej syndast!
1.Eftersom detta är osannolikt då köttindustrin kräver så mycket insatsvaror, konstgödning och bekämpningsmedel för att odla foder, är svaret givet från början.
2.Ja, kona på naturbetesmark, ängar och hagar utan kraftfoder är det optimala. Sen används gödslet för åkern.
3. Det optimala antalet djur bestäms av mängden näringsämnen som behövs på gården för att odla ekologiskt.
4. Antalet sk köttdjur (nöt, gris, etc) kommer troligtvis att minska

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 0

tisdag 15 december 2009 12:17

Hejsan, hur mår ni nu med IPCC’s fiasko i Copenaghen?
Tänk om det till slut blir att sanningen om CO2 bluffen blir allmänt känd.
Att man river i smulor alla ”kyotidiotidiotiska” överenskommelser som undertecknats med IPCC!
Enorma kapital kommer då att frigöras för att bli investerade i VERKLIGA insatser för att rädda miljöförstöringarna.
Med undertecknandet av Kyoto/Cph fördragen, försvinner i ett ”svart hål” vitala resurser som kunde investerats i forskning och realiserandet av icke fossila energikällor.
Maktkoncentrationer runt de fossila energikällorna jublar när de ser hur kortsynta politiker, förblindade av IPCC´s imponerande propagandaapparat, sätter igång sin ”green economy”.
Hundratals milioner av ”ekologiskt riktiga CO2 snåla” fordon måste produceras för att ersätta ”miljöbanditer”.
Hundratals miljoner av fullt användbara fordon måstre skrotas!
För att förverkliga detta vansinne, krävs det enorma mängder av just fossila energikällor!
Idiotiska lagar kommer att stipuleras som straffar de som använder ”miljöfientliga fordon”.
Och som vanligt, förnekar politikerna sina ambitioner om att värna de fattigaste:
Det är just de fattigaste som inte har råd att vara ”en ekologiskt exemplarisk medborgare”!
De måste nagga av sin redan knappa lön för att betala miljöböter!
Enda sättet att ta sej till jobbet!
CO2!
Ökandet av CO2 påverkar INTE klimatet, men som satellitbilder visar, bidrar CO2 till frodigare växtlighet!
Inte illa när andra panikmakare basunerar ut skräcken om befolkningsexplosionen.
Men hursomhelst, fiaskot i Copenaghen det värmer hjärtat.
Sirro.

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 2

Sirro
onsdag 16 december 2009 10:23

Hej Martin Saar – Indiska reptricket.
-
” Men det är svårt att förneka att kravmärkt innebär en oberoende kontroll av hela produktionskedjan till skillnad mot ekoproduktion rent generellt, eller hur.”
-
Nu är du ju barnslig igen! Vad är oberoende kontroll när det är en ideologi som ligger i botten? Ideologier har genom historien låtit omdömeslösa moraliserande värderingar ersätta fakta så snart sakargument gått ideologin emot.
-
Det är helt klart att ökad produktivitet ger minskad påverkan och minskad specifik resursförbrukning. Var gränsen går för optimum kan i det enskilda fallet diskuteras, men att ett sätt generellt skulle vara överlägset har kravideologerna fortfarande inte lett i bevis.
-
För att ta ett enkelt exempel: Svedjebruk borde ju ur kravsynpunkt vara optimalt, minimal påverkan av naturen. Bränn ner ett område sug ut ansamlade näringsämnen och låt naturen återhämta sig igen innan nästa räd. Tänk så fin mångfald vi får! Visserligen styrd av människans hand – men ändå!?
-
Kravodling har samma achilles häl som övriga odlingsmetoder, enda skillnaden är att kravodlingens profeter mörkar och försöker glida undan uppmärksamhet när de i stället ärligt borde deklarera samtliga problem och fördelar.
-

http://www.krav.se/Konsument/Om-KRAV-markningen/Fordjupande-lasning-/Arsredovisning/Ekologisk-odling-utarmar-inte-jorden/
-
” En balans mellan djurhållning och växtodling är viktig. Därför ska en så stor del som möjligt av djurens foder produceras på den egna gården. Då kan näringen gå runt i ett kretslopp på gården och det blir lagom mycket gödsel att sprida tillbaka till åkern”
-
Men
” Det sker en avsevärd utförsel av näring från gårdarna med all mat som går till tätorten, som måste ersättas.”
-
Hur ska dom ha det? Be stadsbor att skita i en plastpåse och returnera fosforn för att KRAV odling skall fungera som i teorin?
-
Inse att en fungerande KRAV filosofi kräver (lokal)samhälle med torrdass.
-
” Men för att lösa jordbrukets långsiktiga försörjning av fosfor och kalium, krävs fortsatt utvecklingsarbete och ett fungerande kretslopp av växtnäring mellan land och stad.”
-
Det ÄR inte odlingsmetoder som ÄR problemet utan städernas befolkningsanhopningar som gör att näringsämnen ansamlas och blir problem medan produktions arealer utarmas. Kravodling är endast ett ny variant på Indiska reptricket.
-
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17581.ab
-
Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 1

Aqualis
torsdag 17 december 2009 22:04

Hej igen Martin!
Angående min tidigare fråga (den 12 dec)om reklam för KRAV så ser jag när jag läser det inlägget att jag borde preciserat mig bättre. Det jag vill ha svar på med den frågan är frasen ”det viktigaste är att välja ekologisk odlat mat helst Kravmärkt”

Det finns minst två kvalitetssäkrade sätt att märka ekologisk mat KRAV och EUs-märke. KRAVs regler uppfyller EU reglernas fordringar och går ibland något längre. Jag borde bättre preciserat den frågeställningen till varför du anser att Ekologiskt producerats KRAV producerat är bättre ur klimatsynpunkt än EU-ekologiskt, och inte blandat ihop det med frågan om eko – konventionellt När jag nu läser ditt svar ser jag att du egentligen nog med KRAV-märkt menar på något sätt certifierad. Det är inte helt utan komplikationer att KRAV har en så stor marknadsandel som de har…

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

syndast
torsdag 17 december 2009 22:50

Nu till ditt svar på mitt inlägg i måndags.
Det jordbruk du beskriver har vi haft tidigare på 1800-t då ”Äng var åkers moder”. Det må låta poetiskt men hur många människor kunnde då försörjas av odlingssystemet? Folk och djur svalt igenom vintrarna. Ibland kom man inte igenom hela vintern…Ibland slogs stora delar av befolkningen ut i följderna av insekts och svampangrepp på grödorna som det då inte fanns metoder att bekämpa med kemiska medel.

Nu är jag i och för sig helt övertygad om att skulle en sådan situation uppstå idag så skulle KRAV ansöka om dispens för att deras medlemmar skulle kunna bryta mot reglerna för stöd till ekologisk produktion med hänvisning till Katastrof läge… men i alla fall.

Sett ur växthusgasutsläpps per kg produkt är det odlingssystem du beskriver långtifrån optimalt för någon produkt. Det beror i första hand på att produktiviteten är urusel pga de begränsningar du lägger in i systemet.

Är detta ditt idealförhållande för jordbruksproduktion befarar jag att du egentligen använder klimatfrågan för att uppnå något annat…

Själv har jag inte kunskapen att bedömma om den antropogena växthuseffekten är en realitetet. Men eftersom man ändå måste ta ställning till om den är det eller inte har jag när jag vägt för och emot och osäkerhetshantering kommit fram till att vi måste agera som om den är det.

Då är det synd om klimatfrågan kidnappas av personer som egentligen är mer intresserade av till vilka andra förändringar än att hålla nere temperaturökningarna som kraften i klimatfrågan kan användas till.

Med hopp om att jag än en gång missförstått dig hoppas jag att du Martin och alla andra Ställ oms medarbetare och läsare ändå får ett bra avtal i Köpenhamn som julklapp.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

syndast
torsdag 17 december 2009 23:29

Hej
Håller med om att ”indiska reptricket” är en god beskrivning av situationen.
Dock tror jag inte att torrdass i stan räcker för att KRAV skall ta hand om skiten inom överskådlig tid.
http://www.renakerrenmat.se/
Det krävs nog minst att man omvänder hela samhället till att enbart använda ofarliga homeopatmediciner som består av utspätt vatten utan mätbara mängder av annat än h2o också.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 1