Ställ om
Framtidslösningentorsdag 12 november 2009

Gator och parkering för egen odling


Martin Saar

Odla upp i parker och grönområden, bryt upp gator och parkeringar så att stockholmarna kan börja odla och äta, närproducerat och egenodlat. Påverka politikerna att stimulera ett återbrukarsamhälle, där vi reparerar saker istället för att slänga bort dem. Det är Jan Carlsons framtidslösning, stockholmare, boende på Kungsholmen och aktiv i Klimataktion Stockholm.

Vad tycker du? Behöver vi mer odlingsytor i storstan och stimulansåtgärder för mer återbruk?

Problemet är att många människor inte inser att de fossila bränslena som olja och naturgas håller på att ta slut. Dessutom tror många att den egna insatsen inte betyder någonting, vilket den faktiskt gör! Sen har vi faktiskt en väldigt individuell livsstil där konsumtion är människans mål, när det i själva verket är umgänget och det sociala livet med andra människor.

För att skapa ett samhälle med mer egenodling krävs en stadsplanering som ger mer mark till kolonilotter och andra odlingslotter. På riksplanet krävs det en politik som beskattar det fossila bränslet betydligt hårdare. Dessutom måste internationell båt- och flygtrafik inkl fiskebåtarna i Östersjön börja betala energiskatter.
Vi behöver också en politik som innebär att vi utbildar många fler hantverkare, så att vi får fler som kan reparera våra kläder, skor, maskiner, cyklar och våra kvarvarande bilar. Det krävs också att vi stimulerar människor att hyra ut sina lägenheter i andra hand. Jag föreslår en skattebefrielse för uthyrning av lägenhet eller del av lägenhet i andra hand.

Återbruket kommer också att gynnas kraftigt om man ser till att det inte blir någon moms på andrahandsförsäljning av varor, om reperationstjänsterna belastas med låg moms. Och de som jobbar med detta får låga arbetsgivaravgifter.
Vi behöver en stadsplanering som regelbundet placerar servicetjänsterna i bottenvåningen längs stadens gator. Så att stadens innevånare har nära till sin skomakare, sin sömmerska eller sin TV-reparatör.


45 kommentarer

torsdag 12 november 2009 09:52

Nej, vi behöver inte mer odlingsytor i städerna. Parkerna i våra urbana områden är ju tänkt för rekreation och som oaser i stadsmiljön.

Sverige är ett av Europas till ytan största länder. Landsbygden avfolkas, allt fler flyttar in til städerna. Vill man odla, så finns det hur mycket mark som helst att odla på.

Denna kommentar: Thumb up 14 Thumb down 8

torsdag 12 november 2009 10:48

Själv har jag just köpt en kolonilott och det är som så att Stockholm stad just håller på med nya arrendeavtal, några är klara och några pågår, och det man gör just nu är att man fördubblar arrendeavgiften så att vissa inte kommer att ha råd att ha sin stuga/lott kvar.
Det går ju inte riktigt ihop sig med andemeningen i artikeln kan jag tycka.

Denna kommentar: Thumb up 10 Thumb down 1

Lena Krantz
torsdag 12 november 2009 11:03

Rekreation och oaser i stadsmiljö kan mycket väl ske i uppodlade områden! Det ena utestluter inte det andra.
Men visst vore det kulom fler flyttlass gick till landsbygden igen. Det är på gång! Många unga som söker andra vägar. Gröna vågen kommer, och sveper med sig många!

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 5

Sanna Minaord
torsdag 12 november 2009 11:24

Man bör väl kanske också betänka att för varje kvadratmeter parkmark man upplåter för odling, så stänger man av den för alla andra som frekventerar dessa parker. Vem vill ha folk springande i sitt potatisland?

Denna kommentar: Thumb up 13 Thumb down 3

torsdag 12 november 2009 12:00

Ytterligare ett i raden av välmenande men korkade förslag från miljövänstern som om verkligen utfört i större skala skulle leda till svält och armod.

Denna kommentar: Thumb up 10 Thumb down 8

nina
torsdag 12 november 2009 12:03

Själklart behövs fler odlingsytor, inte bara i stan utan över allt där mäniskor bor. Målsättningen bör ju vara att ”äta där man står” om man utrycker sig lite långsökt,men helt enkelt att maten ska produveras innom det närområde där man befinner sig då man äter den. SOm det ser ut nu så är det inte bra stadsborna som skulle få det ensidigt på den diet som nu finns att tillgå i stan (Hästkastanj och stadsduva…typ?)utan även på landsorden skulle det nog bli lite spartanskt att äta enbart vete eller enbart raps,eftersom det moderna jordbruket inte innebär någon större variation som det är just nu.
Ett problem med att argumentera för detta eller att odla upp parker är att motargumenten alltid utgår från den situation vi har idag,och inte den situation som vi kommer att ha om vi inte agerar innan de fossila bränslena tar slut och innan vi har en dramatiskt klimatförändring.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 4

torsdag 12 november 2009 12:03

Varför göra saker halvdant ?? Polpot flyttade människorna till landet så dom kunde odla närproducerat. TV-reparatör ?? Vad är det för fel på anslagstavlor ?

Denna kommentar: Thumb up 9 Thumb down 6

J-O
torsdag 12 november 2009 12:30

Re Kompostfilosofen.
Aha tillbaka till forntiden alltså. För länge länge sedan, odlade människor jorden på det sätt du verkar efterfråga. Det kallades Tegskifte. Under den tiden var svält en vanlig del av livet. Dålig skörd innebar att folk faktiskt svalt ihjäl.
Som tur är så har utvecklingen gått framåt, och redan på 1700-talet genomfördes en jordreform som kallas storskifte. Man slog helt enkelt ihop alla små kolonilotter till större odlingsytor.
Nationalencyklopedin kan berätta mer….
http://www.ne.se/storskifte

Det är tragiskt att folk inte förstår vad de faktiskt förespråkar……..

Denna kommentar: Thumb up 7 Thumb down 4

Labbibia
torsdag 12 november 2009 12:58

För det första är det som vanligt att man påstår att de fossila bränslena håller på att ta slut.
Vad beträffar oljan så kommer den aldrig att ta slut. Det är en fråga om hur länge det är lönsamt att ta upp den mängd som finns kvar med fördyrade produktionskostnader. Däremot minskar produktion av olja och kommer så att göra.
Bara 5-10% minskning av tillgången kommer att få enorma konsekvenser.
Ekonomijournalisten Gunnar Lindstedt skriver i sin senaste bok ”Svart jord” att 1 miljon svenskar kommer att på hel eller deltid arbeta med livsmedelsproduktion i stor eller liten skala.
Det är den oljeintensiva industriella matproduktionen som får svårt att uppehålla volymerna nä oljetillgången minskar.
Vi kommer att anpassa oss till de nya omständigheterna – odla i stan eller på landet – det blir väl till en början en mix skulle jag tro.
Men kan man inte få fram mat i storstäderna så det räcker kommer man att söka sig till områden där det finns möjlighet att skapa en vettig situation för sin matförsörjning.

Denna kommentar: Thumb up 7 Thumb down 2

Bengt Eriksson
torsdag 12 november 2009 13:00

Komplettering; ”Ekonomijournalisten Gunnar Lindstedt skriver i sin senaste bok ”Svart jord” att 1 miljon svenskar kommer att på hel eller deltid arbeta med livsmedelsproduktion i stor eller liten skala, inom 10 år!”

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 2

Bengt Eriksson
torsdag 12 november 2009 13:40

Hej Bengt!
Vill bara komplettera med en länk från den 22 juni, där vi intervjuar Gunnar Lindstedt. Och visst uttrycker han en stor oro för hur vi ska kunna få fram mat i vårt industrialiserade kemikaliejordbruk, när vi inte förmår att vrida på oljekranarna mer för att tillgodose efterfrågan. Oljan kommer inte att ta slut, men bristen på olja efter det att peakoil är passerad kommer att få stora konsekvenser för vårt samhälle. IEA:a World Energy Outlook som kom i dagarna är allt annat än en munter läsning! Återkommer med ett inlägg om senaste WEO-rapporten.
Det är lätt att glömma bort att varje svensk idag har motsvarande ”77 energislavar”, varav över 70 % av dessa energislavar är av icke förnybart-ursprung. Och det värsta av allt är att just olja och naturgas dominerar. Hur mycket el t ex genom kärnkraft vi än producerar kan vi inte ersätta olja och naturgas i det industrialiserade jordbruket.
En omställning till ett ekojordbruk tar 10- 15 år och kommer att ge mindre skördar och färre köttdjur. Men det positiva är ändå att vi genom ekoodling säkerställer en produktion som inte är beroende av olja och naturgas. Detta har jag skrivit om många gånger och mitt inlägg Marit Paulsen och ekoodling är Ställ om:s mest lästa textinlägg.

Har skrivit det förut men det förtjänar att upprepas. Vårt nuvarande industrijordbruk inkl köttindustrin är den i särklass största energislukaren i världen enligt FN:s jordbruksorganisation FAO. Mer än samtliga transporter på land, till sjöss och i luften.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 7

torsdag 12 november 2009 13:41

Mitt förslag om att odla grönsaker, potatis, rotfrukter och bär i stadens miljöer utesluter inte inköp av mat från andra håll. Ett växelbruk inom kolonilotten förhindrar utarming av jorden. Jag ser egen odling som ett viktigt inslag i en situation när energitillgången blir allt knappare och vi måste minska koldioxidutsläppen. Prognosen 10 nov -09 från International Energy Agency i Wien visar att existerande oljefält kommer att tappa nästan två tredjedelar av sin produktion till 2030.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 6

Jan Carlson
torsdag 12 november 2009 14:25

Jan Carlson bör bestämma sig. Han varnar för att de fossila bränslena håller på att ta slut och är samtidigt aktiv inom Klimataktion. I varningarna från IPCC ingår att det fossila uttaget toppar långt in i nästa århundrade med en volym minst tre gånger större än idag. Carlson vill så mycket. Om det inte hade varit detta hade det varit Livets Ord, Svenska Maoistförbundet, en ny istid, en varningsrörelse för en enorm komet eller något liknande. Allt kan inte kombineras. http://www.ipcc.ch/pdf/special-reports/spm/sres-en.pdf

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 3

Urban Persson
torsdag 12 november 2009 14:27

Odla i parker – en plätt till var och en för att säkra den EGNA matförsörjningen. Ett sådant ”Projekt” pågår redan och finns att studera i ZIMBABWE.

-Effektivt jordbruk kräver DYRA maskiner, och kan TYVÄRR inte bedrivas i liten skala. Organisations formerna kan däremt diskuteras. (politik)

Om man däremot är seriös, så finns det egentiligen bara 2 sätt att verkligen göra nåt praktiskt.

1. Göra det man ska effektivare.
DVS intelligent – INTE med ”billig arbetskraft
(På någon annans bekostnad) eller billigt KOL.
(Ojämlika villkor, monopol, brist ETC)
2. Att helt låta bil. Förkorta transport sträckor.
Effektivisera energi användning Etc.

Det är riktigt att det kan kräva en förändring i värderingar. Ett tydligt exempel på en ”KONSTIG” värdering som lever kvar, är alla räkningar som kommer med posten. Argumentet att ha kvar denna ”Dinosuarie” är:

1. Arbets tillfällen.
2. Rättvise skäl.(att 0,005% skulle få ”Gratis”
dator är en ”skräck upplevelse”)
3. Dem varma och sköna känslan när folk
måste ”Göra rätt för sig”. Exempel på detta är
+jobb och i Tyskland räcker inte lönen för
brevbärare, så staten skjuter till
”Social bidra” (Subvention)
för brevbärarens överlevnad.(minlön finns EJ)
4. Att vederbörande måste vara familjär med ett
tangent bord.(Språk kunskap och lagkrav kanske
redan är ”Överväldigande” för Sveriges
majoritet – gamlingar)
5. Att det är ”Jobbigt”, administratörer ids inte
bry sig, det funkar ju som det har gjort i
100år. Kom inte och var Jobbig, Då dömmer vi
dig till ”Sammarbets ovillig”,
”försurad hjärna” och mobiliserar folket som
måste ”Rädda jobben”
”Som i verkliga,verkligheten egentligen inte finns”
så kritik inte behöver bemötas.

Det är alltså inte troligt att en praktisk lösning av ”Miljö och klimat” frågan kommer att vara möjlig förän man har kommit på ett sätt att tillfredställa det mänskliga behovet som skulle gå förlorat. Det ”mänskliga” har trots allt ”HÖGRE” proiritet, annars skulle vi aldrig satsa så stora resurser på något som logiskt sett ser komplett vansinnigt ut.

Den kraft som är ”STARK” just nu är individualitet.
Något som kan ge extremt negativt effekt när det gäller att hitta effektiva lösningar. Återigen se på ZIMBABWE och se vad som kan ske…;)

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 0

Martin
torsdag 12 november 2009 16:28

Martin : Nu har alltså varje svensk 77 energislavar och och 70% är av fossilt ursprung…
Det är märkligt hur du får ihop att vi har en 70% förbrukning av fossilt i sverige när endast 31% av vår energiförsörjning består av olja och gas. Som du ser i bifogad länk så kommer 37% från kärnkraft, 26% från förnyelsebart (vatten/vind etc) , 6 % från fasta bränslen (biobränslen, torv, avfall och kol), olja 29% och slutligen gas 2%. http://ec.europa.eu/energy/energy_policy/doc/factsheets/country/se/mix_se_sv.pdf Sedan när det kommer till eko-odlingen – har skrivit det förut och det förtjänar att upprepas – CUL är styrd av politisk riktlinjer och har i uppdrag att verka för ett uthålligt lantbruk. Att som i din artikel förminska förespråkarna för ”vanligt” jordbruk till fd professorer är rent lögnaktig då man på SLU är LÅNGT i från eniga i denna fråga. Här kommer 18 st professorer, doktorer och docenter som inte tycker som CUL.http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3193265.svd Sluta far med osanning Martin !

Denna kommentar: Thumb up 7 Thumb down 4

J-O
torsdag 12 november 2009 17:05

Hej J-O!
Förlåt, byt ut fossila mot icke förnybara bränslen. Det är Globala energisystems siffror. Sen gäller det att hålla reda på vad som är primärenergi och inte. Läser du inlägget så handlar det inte om osanningar. Bara för att inte alla på SLU tycker likadant behöver det som CUL (Centrum för Uthålligt jordbruk) för fram vara osanning. Efterspelet av denna dispyt tycks du helt ha glömt bort.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 4

torsdag 12 november 2009 17:07

Evenemangstips till den som är nyfiken på det här med urban matodling:
Föreläsning 27 nov kl 18 på Ekoteket (Kulturhuset) i Stockholm.

”Hur får vi mat i Stockholm när oljan sinar och vi inte längre kan importera alla livsmedel vi behöver? I London pågår en lång rad projekt för att kicka igång den urbana matodlingen. Kan vi göra detsamma i Stockholm?

Medverkande:
Rosie Boycott. Brittisk journalist och författare samt ordförande i London Food som är en del av borgmästare Boris Johnsons försök att förbättra Londonbornas tillgång till sund, lokalt producerad och prisvärd mat.

Seb Mayfield. Förgrundsgestalt i Capital Growth och grundare av Food up Front. Capital Growth arbetar för skapa 2 012 nya odlingslotter i London fram till år 2012. Food Up Front hjälper människor att odla mat varhelst de kommer åt, i trädgårdar, på balkonger eller fönsterbleck.

Föreläsningen hålls på engelska”

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 5

torsdag 12 november 2009 18:02

Jag tycker det skulle vara bra om alla nyproducerade lägenheter får en odlingslott inom gångavstånd.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 4

Rita W Palmgren
torsdag 12 november 2009 18:24

Janne
Tänk vad skönt det känns att jag har en kollega i denna svåra och förnekelse-fulla blogg-sfär.
Men tack också Martin som släpper fram dig och dina synpunkter. Tänk att jag är så gammal nu att jag kommer ihåtg 60-70talet med den Gröna Revolutionen!

Den som inte har upplevt den är bara att beklaga.
Jag frågade runt på några Antikvariat efter de otal
böcker och filosofier som fanns då, Gröna Vågen tex
Men allt var borta, upp-eldat, utan något värde!
I dag (när alla från kolt-åldern är helt inriktade på KÖP-SLIT-SLÄNG-LIVET och skojare som IKEA och HM får röra sig fritt i alla maktens korridorer utan att angripas). Var finns mot-polen och det natur-vänliga alternativet, de självförsörjande familjer- na med Gröna Fingrar och Stickade Mössor? BORTA!

Men ändå framstår det förnuftiga, lokal-producerade
som den enda vettiga lösningen, vi ser inte de enorma avfallen och soporna från de Asiatiska skräpet som vi köper, hämtar upp i brevlådan varje dag eller får med Hamburgaren, helt utan kostnad?

Barnen har inte ett par leksaker längre utan dom fyller flera rum i den nya villan utanför stan?
Förpackningarna från dessa leksaker som ingen av barnen numera orkar se som intressanta nog att leka med, representerar en flerfaldig volym än själva leksakerna. Snacka om onödig skit och Koldioxid,
Dioxin och farliga ämnen? Tacka vet jag den tygdockan som mamma sydde till mig, som fortfarande står i bokhyllan. Trots att jag nu är en äldre man.

Fundera på de nyaste av våra kontinenter av SKRÄP!
En 600 mil lång kontinent, mellan Hawai’i och Japan
på botten av Stilla Havet, bestående av DUMPAT Plast-skräp? Det finns således i Asien speciella
Rederier som enbart dumpar skräp i havet! Dessutom
har man mätt upp två kontinenter inom samma område
med en total yta av 2ggr USA:s yta? Flytande av enbart plast-skräp som inte ännu har sjunkit till botten? Shit! Den nu snart 50-åriga plasten har börjat fragmenteras ner till partikel-nivå och sprider sig med strömmarna och alla fartygs ballastvatten ända ut i den djupaste vik och den mest avlägsna insjö som befraktas av fartyg.

Här hemma i Bohuslän är koncentrationen av detta skräp nu ca: 100 000 partiklar per m3 havsvatten.
Koncentrationen ökar med ca: 300% per år!!!!
Fiskar vatten-levande djur och sjöfågel som lever av fisk får i sig stora männder av plast som också
fiskarna i första hand fyller sina gälar magar och tarm-system med. Tyvärr är plastpartiklarna bärare av DDT PCB och PAH, som inte bara är cancerogena ämnen utan bland de absolut farligaste gifter vi känner till. PAH orsakar tex. att fortplantningen
störs och kan upphöra helt.

Partiklarna sprids snabbt i näringskedjan genom att
fisk och alla livsmedel med fisk-produkter, även används vid fisk-odling och som största inblandning i kycklinguppfödning och annan djur-uppfödning!

Alla däggdjur och människor är därför redan inne i
näringskedjan för denna gift-spridning som visar sig redan i minskade fåglar, fisk och havslevande djur. Sedan kommer då vi, människan som nu kan varse sin sista generation födas!

Vår egen Miljökommissionär i EU tycker ju inte att
detta med plast-skräp i Stilla Havet är EU:s sak?
Han tycks tro att han är ”Pellefant” som kan allt?

Janne, du är dock på rätt spår, men den största motivationen är att ett GRÖNARE SVERIGE även i stadsmiljöer kan kanske även i andra helt urbana samhällen ge en stor effekt på minskad koldioxid.

Gröna takodlingar, Hängande trädgårdar, Gröna Alle’er och Gröna tak över Promenader och Vägar
måste vi snart acceptera för att de överfulla stadsområdena skall kunna kompenseras med såväl syre-produktion som med koldioxid-sänkor. Dvs en
ren och skär överlevnads-insats. Odling av grönsaker är inte alls föraktligt utan en mycket lärorik, värdefull och nyttig syssla, för alla!

En ny Grön Våg kan rent av sprida sig och få ett kraftigt genomslag, och skapa kunskap och värde för
att vi ska kunna överleva i dagens asfalts-öken som
tillåts bestå av de värsta gifter i mänsklighetens
historia. Betong och betong-sten samt alla giftiga
trädäck som vi bygger, är rena gift-utsläppen!

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 7

ben
torsdag 12 november 2009 20:06

En förklaring till trängseln i Stockholm och brist på odlingsmark är de lägre skatterna och stora subventionerna till områdets kollektivtrafik. Fastighetsskattens omläggning gynnade också Stockholm ekonomiskt. En annan förklaring är att makthavarna bor i Stockholm. Nu har de så stora lån i stockholmsområdet så att med lika hög kommunalskatt överallt och om alla betalade sina egna resor så skulle många gå i konkurs. I många kommuner minskar befolkningen med en procent om året och dit kan trendiga makthavare som vill ha en egen täppa flytta. Att bryta upp parkeringsplatser och gator på Kungsholmen för diverse odling skulle nog få folk att flytta därifrån och sänka fastighetspriserna. Men vore att börja i fel ända.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

Urban Persson
torsdag 12 november 2009 20:09

Martin: Som vanlig haltar dina siffror
”Det är lätt att glömma bort att varje SVENSK idag har…” ”Förlåt, byt ut fossila mot icke förnybara bränslen” ,”Och det värsta av allt är att just olja och naturgas dominerar.” Tja om nu Kol&Gas med 31% dominerar över kärnkraftens 37% så har du nog en egen definintion på att dominera. Men visst är det bekvämt att hoppa mellan globalt och svenskt perspektiv !
Sedan vad det gäller din artikel så är det inte CUL jag anklagar utan dej. Du skriver att det är fd professorer som skulle stå i oposition till övriga SLU. Så är inte fallet många av de som anser att problemställningarna mycket väl lämpar sig att lösa inom det ”konventionella” jordbruket är förtfarande högst verksamma. Men precis som i AGW debatten skall vi invaggas i att alla är eniga och att tiden för diskution är över.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 4

J-O
torsdag 12 november 2009 23:21

Martin : frågar igen – när kommer det YLE producerade programmet ”Climate catastrophe cancelled” att sändas i SVT. YLE antar jag att likt SVT har ett högt anseende så programmet kan nog inte avfärdas som oseriöst om ni vill ha ett fortsatt nordiskt samarbete. Du kan väl springa över till vetenskapsredaktionen på SVT och fråga
när det skall sändas och om det inte skall sändas kan du väl be om att få en motivering.
Dom svarar nämligen inte själva på mail men du har säkert kontakter där.

Denna kommentar: Thumb up 8 Thumb down 0

J-O
torsdag 12 november 2009 23:41

Rita W Palmgren: En intressant tanke vore att byta ut den parkeringsplats som alltid följer med nybyggda lägenheter mot en odlingsplats. Att tvinga hyresgäster att betala för en parkeringsplats känns åtminstone betydligt tristare på något vis. Häftigare att tvingas betala för en ruta att ställa sina får eller strutsar på.

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 4

fredag 13 november 2009 10:51

Den 27 november kommer vi diskutera just detta på Ekoteket på Kulturhuset i Stockholm.

Hur försörjer vi våra städer med mat när den billiga oljan tar slut?

Urban odling – med inspiration från London
http://www.effektmagasin.se/urban-odling-27-november

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 6

fredag 13 november 2009 11:18

Ännu en figur som fastnat i sina fantasier, vad väre är denne figur vill precis som alla sina likar tvinga folket att leve i sin utopi.
Så går det ett par decennier och det som var så bra då är något man skrattar åt.
Det tragiska är bara alla som tvångsmässigt fått sina liv förstörda bara för att en galen man velat genomdriva sin fantasiprudukt.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

Vilgot Pumpenström
fredag 13 november 2009 14:03

För er som vill se den finska YLE filmen ”Climate catastrophe cancelled” med engelsk text så finns den här http://klimathot-gameover.blogspot.com/
Tystnaden från Martin Saar och SVT’s vetenskapsredaktion betyder väl att man anser att deras Finska kollegor är lättlurade och att man själv sitter på kunskapens tron.

Denna kommentar: Thumb up 7 Thumb down 0

J-O
fredag 13 november 2009 14:35

Signaturen J-O har missuppfattat kärnkraftens effektivitet. Kärnkraften stod 2008 för 61,3 TwH vilket var 42% av elförbrukningen i landet. Dessutom kyldes ungefär den dubbla effekten bort i havet, men konsumenternas glädje över kärnkraftverkens kylvatten är obefintlig. Av Sveriges totala energiförbrukning om ca 390 TwH stod kärnkraften för drygt 15% medan de fossila bränslena totalt ligger på drygt 40%. Efter tre decenniers kampm mot oljeberoendet!

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 3

Jan Carlson
fredag 13 november 2009 15:40

Jan Carlsson : Om jag läser rätt så var enligt SCB var Sveriges totala energitillförsel 2007 542,27 TWh varav kärnkraften stod för 183,87 TWh dvs ca 34%. Hur kan du då säga att det endast är 15% ???? Att vi spolar ut kylvattnet kan vi tacka linje 2&3 för. De hetvattentunnlar man pratade om skulle bygga in oss i kärnkraftsamhället som ju skull avvecklas med ”förnuft”. Ågestareaktorn försörjde stora dela av Farsta med fjärrvärme. Så för Sveriges skulle kärnkraftens framtida vinster inte bara bestå i att ersätta fossilkraft utan även att uttnyttja även sånt som i dag spolas bort. Vad var det jag missuppfattat ?

http://www.h.scb.se/scb/mr/enbal/guide2/en_frame.htm
http://ec.europa.eu/energy/energy_policy/doc/factsheets/country/se/mix_se_sv.pdf

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 0

J-O
fredag 13 november 2009 15:54

Människans utveckling och välstånd bygger på specialisering. Redan på stenåldern fanns en uppdelning. Någon som exempelvis var duktig på att göra upp eld fick denna uppgift och så vidare. Idag är livsmedelsförsörjningen ordnad med en högt utvecklad specialisering. Skulle denna upphöra skulle stenåldern komma i retur. Om folk odlade sin mat som Jan Carlson föreslår skulle de inte få tid och ork att arbeta och Sverige skulle gå i konkurs. En orsak till att det kan bli så här galet är det höga skatterna. Med normal moms på mat och utan jordbrukssubventionerna skulle läget vara mycket värre. Då skulle nog många ha ett svin på balkongen. Andra kanske har höns och sedan kan de byta produkter.
-
En differentierad inkomstskatt eller fastighetsskatt borde kanske införas som ökar skatten med befolkningstätheten, istället som för idag tvärt om. Storstockholm skulle få högst skatt och detta skulle göra att trenden vänder och folk flyttar därifrån. Obalanserna visas av att i stora delar av Norrland får man en vanlig villa byggd på 70-talet för 200 000 kr. Med ny bergvärme, isolerat dubbelgarage och nya vitvaror kanske 300 000 kr. Sverige har gått enormt bakåt under de sista 30 åren jämfört med övriga OECD-länder. Någon konkurs kan dock inte förväntas genom den låga befolkningstätheten och stora resurser inom ytor och råvaror, trots alla flyktingar. Ett sammanbrott för världshandeln är så gott som säkert när kolet toppar och oljan är på väg ner och det kommer att slå hårt mot industrin och det som fungerar förhållandevis bra. De som ligger bakom de höga skatterna, den ineffektiva offentliga sektorn, fackföreningsrörelsen, flyktingmottagningen, det så kallade klimathotet och den så kallade urbana matodlingen är ungefär samma personer.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 0

Urban Persson
fredag 13 november 2009 17:19

Hej J-O!
Jag önskar att mitt inflytande vore lite större, men jag kan bara vidarebeforda ditt önskemål. Har du noterat i Naturvårdsverkets senaste undersökning att 96 % av alla svenskar tror att klimatförändringarna beror på människan?

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 4

fredag 13 november 2009 18:24

Tja som man ropar får man svar … tyckte jag läste på en pålitlig site att 26% av Svenska folket ansåg att klimathotet var överdrivet men jag kan ha haft fel… http://stallom.se/2009/10/09/tar-du-klimathotet-pa-allvar/
I USA rasar AGW troendet och skeptikerna utgör över 49%. Enligt PRC anser 33% att det inte finns bevis för global uppvärmning och av de som anser att det finns en såda tror 16% att den beror på naturliga orsaker http://people-press.org/report/556/global-warming Jag förstår att ni börjar bli oroliga och vill försöka marginalisera en växande medvetenhet.

Denna kommentar: Thumb up 6 Thumb down 2

J-O
fredag 13 november 2009 21:21

Re Martin Saar kl 17,19

Ja, så är det säkert. Med tanke på den massiva propaganda som SVT,DN,Expressen,och Aftonbladet pumpat ut i klimatfrågan, så är det inget konstigt med det. I de länder där det fortfarande existerar en fri, obunden press, med journalister värda namnet, så ser det naturligtvis HELT annorlunda ut när man frågar…..men med svaret 96% så kvalificerar Sverige sig i den gamla vidriga öststatskommunisttraditionen…om du minns den?

En fråga: Är det vettigt att Naturvårdsverket håller på med gallupundersökningar om vad folk TROR om klimatet?
Är det vettigt att ni, SVT håller på med denna ensidiga propaganda? VEM eller VILKA är det som ser till så att inte obekväma fakta bibringas allmänheten? Sysslar ni med självcensur? Vad är ni rädda för? Att karriären ska gå i stå? Eller?

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

Labbibia
fredag 13 november 2009 22:07

Vem minns inte det sjuka världssamvetet när Palme var i farten. Det verkar som det har legat under ytan och jäst till sig. Man får de ledare inklusive journalister och myndighetspersoner som man förtjänar. Under ungdomsåren formas en person och på liknande sätt formas ett folk. Svenskarnas psyke formades under många hundra år när landet var en stormakt och det fanns en given fiende. Innan dess var det organiserat så lite att intrycken blev små. Landet är delvis kvar i stenåldern och en ledare som kan utnyttja detta når framgång. Om fienden är en gas i atmosfären så kan detta ta en väldig skruv. Det är knappast genetiskt. Kanske klimatpsykologen kan korrigera mina funderingar.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 2

Urban Persson
fredag 13 november 2009 23:13

Taken är lediga. Vindarna kan helt eller delvis bli växthus. Då blir det nära till färska grönsaker större delen av året. På inglasade takterrasser kan man både odla och sola sig om man väljer akrylglas i stället för vanligt glas. Inglasningen fungerar också som solfångare och bidrar vid rätt utformning till att både värma upp och ventilera husen.

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 1

Sune S
fredag 13 november 2009 23:29

Om det nu är som du säger Urban Persson, så kunde det ju vara mycket värre, Svenskarna kunde till exempel flacka runt och jaga imaginära terrorister eller nåt. Låt oss i stället se det positiva, klimat frågan kanske kan gör att det blir lättare att möta peak olja/kol och trimma effektiviteten i samhället.

Jag kommer själv från KIRUNA men har bott i bland annat, Stockholm,Göteborg och Malmö.
Och jag kan bara bekräfta balansen i landet – Sverige tippat, till stor städernas fördel.
(Demografiskt sett.)

Denna kommentar: Thumb up 2 Thumb down 0

Martin
lördag 14 november 2009 09:04

ett litet komplement till mitt inlägg igår kl 21.21

I England är det långt ifrån några 96% som tror att ”Global Warming” har någonting med oss människor att göra. Endast 41% är övertygade om detta där. Länk:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6916648.ece

Vad kan det komma sig? Kanske dags att börja ställa obekväma frågor?

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 1

Labbibia
lördag 14 november 2009 11:12

Martin, världen kan vara glad för att Sverige inte är större. Det hade varit ett av världens farligaste länder. När kommunikationerna blev enklare till land än till sjöss försvann övertaget och intellektuella metoder utvecklades. Europa söderut är fattigt på energi och Sverige får genom att skylla på farligheten gasen koldioxid omgivande länders bränslen stoppade, så att Sverige kommer i ett bättre läge med sina tillgångar. Det var därför väldigt förargligt med gasledningen. Mitt framför näsan på makthavarna och till det värsta konkurrentlandet. Miljöministern beklagade i TV häromdagen att internationell rätt gör det omöjligt att stoppa ledningen. Svenskarna har alltid varit blåögda och trott på det som kommer från Stockholm. Den sista store ledaren som fick stryk av ryssarna och förlorade nästan varenda man hade nog lika stort stöd som Naturvårdsverket får i sina opinionsundersökningar om gasens farlighet. De i Bryssel lär kalla Reinfeldt och hans mannar för klimattalibaner och det är nog av artighet. Talibanerna styrs ju av ideologisk övertygelse. Det mesta styrs av egenintresse mer eller mindre omedvetet och det är naturligtvis inte unikt för Sverige. Även om det är mer här. Om det finns några talibanliknande människor så finns de i klimatrörelsen på lägre nivåer. Jan Carlson slirar med budskapet när han säger att de fossila bränslena håller på att ta slut och det tyder på att han har varit i Stockholm länge och tagit intryck av makthavarna. En svensk specialitet och speciellt i Stockholm är dubbla budskap och det gäller att hitta en blandning som är lagom. Hela Sverige ska leva. Allt från de svenska makthavarna kan härledas till makt.

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 2

Urban Persson
lördag 14 november 2009 13:16

Börja i rätt ända, lär er först att återvinna och odla med den mest effektivaste metod som finns; JORDISERING och utnyttja de befintliga odlingsytorna, kolonilotter, trädgårdar m.m. maximalt. Vid jordisering mångdubblas nämligen skörderesultatet jämfört med kompostering och ytgödsling. Jordisering kompenserar också lätt det lilla tillskott som fördärvandet av gator och parkeringsplatser skulle ge. Eller som Labbibia skriver i det första inlägget: ”Landsbygden avfolkas, allt fler flyttar in till städerna. Vill man odla, så finns det hur mycket mark som helst att odla på.”. 1996 var jag i Stockholm och Medborgarhuset och höll ett föredrag om jordisering och om hur fel och miljöovänligt det är att kompostera och ytgödsla. Arrangör var SET, Stockholmsföreningen för Ekologisk Teknik. SET:s rubrik på föredraget var:
”JORDISERING, det bästa som har hänt när det gäller att öka skördarna såväl i svenska trädgårdar som i u-ländernas byar.” I södra Sverige är mitt odlande sedan länge t.o.m. en turistattraktion:
http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?doc=2505&tprodid=256399
Den på senare tid så omtalade Terra Preta eller den ”svarta jorden” i Amazonas är ju inget annat än jordisering. Den som jordiserar sitt organiska avfall bidrar också till en minskning av ökningstakten med koldioxid till atmosfären. Vilket inte kan vara fel för den som tror att koldioxiden ligger bakom den lilla förhöjda medeltemperaturen på jorden.
Om allt biologiskt avfall på jorden jordiserades; dvs gräves, plöjes eller borras ner, skulle ingen behöva svälta, lufthavet bli renare och kolet (C) bidra till att bygga upp och fördjupa matjordslagret. Naturen är själv den store jordiseraren genom att låta de avdöda växternas rötter ruttna i jorden och bli näring till nästa generation växter. Naturen jordiserar i huvudsak endast växternas rotmassa. Detta räcker för en jämn balans i arternas utveckling och överlevnad och lagom tillväxt av matjordslagret. Men det räcker inte till mat åt jordens växande befolkning, för detta krävs att en allt större del av växtlighetens överjordsmassa och som är oanvändbar som mat återföres till jorden inom räckhåll för rötterna på det som ska bli nästa skörd. Men det ska ske medan det organiska avfallet är färskt, innan luftsyret hinner börja sin näringsförödande oxidationsprocess. Tyvärr har allt för få (nästan ingen i Sverige) kännedom om detta, utan i stället blivit indoktrinerade av myndigheter, miljöorganissationer, massmedia m.fl. om hur bra det är att kompostera och ytgödsla.
Jag har sagt det många gånger och säger det igen; när ska polletten trilla ner? Tänk om man från svenskt håll kunde framföra det som en motion på Köpenhamnsmötet: Sluta kompostera börja jordisera så de svältande i u-ländernas byar också kan få mat! Tänk om bara en bråkdel av de pengar som klimathysterin kostar, hade lagts på att sprida kännedom om jordisering, då skulle många i u-länderna slippa svältdöden.

Denna kommentar: Thumb up 5 Thumb down 1

måndag 16 november 2009 13:50

”Men det positiva är ändå att vi genom ekoodling säkerställer en produktion som inte är beroende av olja och naturgas. Detta har jag skrivit om många gånger och mitt inlägg Marit Paulsen och ekoodling är Ställ om:s mest lästa textinlägg.”
Det finns inga säkra belägg för att Martins påstående ovan stämmer. Tvärtom måste man misstänka att ekoodlingens högre kostnader per producerad mänd beror på att man använder mer hjälpenergi än i den ”energiintensiva konventionella industriodlingen”(Martins uttryck). I det senare fallet handlar det i själva verket om en intensivare ytanvändning, som egentligen hushållar bättre med hjälpenergin än de ekologiska metoderna. Det är också skälet till att utvecklingen gått mot dagens s k industrijordbruk vars resultat vi alla har blivit i högsta grad beroende av för vår existens.
Odling på hustak och parkeringsplatser kan väl vara en OK metod för att öka den begränsade yta som står till buds för fotosyntes men det minskar knappast beroendet av hjälpenergi eftersom småskaligheten i praktiken alltid är kostsammare per producerad enhet trots det minskade transportbehovet.
Att flytta ut fler människor på landsbygden förbättrar knappast läget om detta samtidigt minskar den tillgängliga odlingsytan. Ska dom dessutom odla sina lotter ekologiskt blir det etter värre.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 1

måndag 16 november 2009 15:16

Kärnkraften producerade förra året 183 TwH energi varav två tredjedelar dvs 122 TwH kyldes bort. Till konsumenterna kom 61,3 TwH vilket är drygt 15% av landets förbrukning av energi. J-O måste lära sig att skilja mellan produktion och konsumtion.
Jag påstår inte att den fossila energin tar slut för det gör den inte, men den blir knappare. Ett led i detta visar IEA i sin prognos när man säger att existerande oljefält endast ger en tredjedel av dagens nivå år 2030 och att världen blir beroende av att hitta nya fyndigheter.
Till dem som diskuterar odling i stadsmiljö vill jag tillägga att jag ser det som ett starkt komplement redan idag och ännu mer i en framtid när energin blir dyrare. Odling kan dessutom göra stadsmiljön grönare.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 2

Jan Carlson
torsdag 19 november 2009 11:24

Det är vetenskapligt bevisat att koldioxid är en mild växthusgas och att fortsatta utsläpp inte leder till någon nämnvärd temperaturhöjning. I ljuset av detta är det märkligt att det finns folk som vill att vi skall tillbaka förra sekelskiftets levnadsstandard i tron att det för något gott med sig. Hur många vill egentligen tillbaka till det gamla fattigsverige ????

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 3

Kalle
torsdag 26 november 2009 21:25

Gator och parkering för egen odling

Temat finns belyst i en pågående utställning på Louisiana. ”Grön arkitektur” visar ett antal utmärkt åskådliggjorda teman på ämnet och fakta runt staden och dess historia.

Vet du till exempel att med än 350 stora städer har minskande befolkningar och att antalet ökar?
Utställningen visar idéer om ”hållbara” lösningar och ger uppslag till intresserade.

Med vänlig hälsning

Denna kommentar: Thumb up 4 Thumb down 1

Aqualis
torsdag 26 november 2009 23:17

Kom plötsligt att tänka på något som Björn Lomborg har sagt (det har säkert andra också) nämligen att städer ofta är betydligt varmare än det omgivande landskapet p g a all svart asfalt. I vissa städer kan det röra sig om uppemot 6 grader (enligt Björn) och det slår väldigt hårt vid en värmebölja. Det jag skriver nu gäller inte så mycket i Sverige (Stockholm ca +2 vintertid) men ändå. Det har nämligen visat sig att om man tar bort en del asfalt och s a s mjukar upp stadslandskapet med gröna oaser så minskar man den förhöjda temperaturen drastiskt.
Så mer grönt och fler träd att krama.

Denna kommentar: Thumb up 3 Thumb down 2

Lena Krantz
fredag 27 november 2009 02:05

Hej Lena!
En helt annan sak. Om du lyssnar på Rockström i mitt inlägg från Klimatforum, så påstår han att Björn Lomberg ”krupit till korset” och konverterat när det gäller Global Warming.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 1

fredag 4 december 2009 02:34

Stockholms innerstad är en parasit.Den producerar ingenting.T.o.m.vattnet hämtas i grannkommunerna.Reningsverket Henriksdal ligger i Nacka.All mat å dryck tillverkas utanför tullarna.Allting fraktas in med lastbilar till dom privilgerade som bor innanför tullarna.Slutsats:Stickholmsinnerstad är en katastrof för miljön i länet och landet i övrigt.Detta gäller egentligen alla storstäder,bland vilka Stockholm är en småstad.Tänk på detta och prata sedan om att ställa om!

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 2

vilis bungss