Ställ om
Martin reflekterarmåndag 21 september 2009

Age of Stupid ett slag i luften eller en väckarklocka


Martin Saar

Age of Stupid är en oerhört pessimistisk framtidsvision av vårt samhälle, där budskapet är hopplöshet och uppgivenhet. Men det är också en film som vill visa att samhället idag inte är hållbart, varken ekologiskt, ekonomiskt eller socialt. Och att det är hög tid att göra något, innan det är för sent. Filmen har världspremiär  samtidigt i 43 länder, den 22 september, och visas på nio biografer i Sverige.

Filmlogotype

När jag såg filmen för några månader sedan orkade jag inte ens se hela filmen, utan gick redan efter trekvart. Då hade budskapet gått fram: Fortsätter vi på den inslagna vägen så hinner vi inte byta kurs och den globala kollapsen är oundviklig.

Jag tycker inte att filmen står på egna ben, utan kräver en uppföljning och diskussion efteråt.  Och det är väl så filmen är tänkt att användas. Först ruska om, få oss tänka efter och reflektera över vårt nuvarande sätt att leva och sen diskutera hur vi kan ställa om våra samhällen och undvika kollapsen. Annars är risken stor att Age of  Stupid inte blir en väckarklocka, utan i stället ännu ett rop ”vargen kommer”, som ingen lyssnar på.

Biografer i Sverige där filmen visas.

Kontakt med Transition Sweden

Ämnen:


34 kommentarer

måndag 21 september 2009 17:36

Fortfarande inte fått svar på min fråga. Frågar därför igen.

Vad kostar det att driva denna sajt? Hur mycket pengar läggs på detta?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Knappen
måndag 21 september 2009 19:07

Till skillnad från att… ja, vad? Jag tycker att det är väl använda pengar Knappen.

Och det är väl så det är, vissa tycker att det läggs för mycket pengar på X och för lite på Y och andra tycker tvärtom. Vad är din poäng?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

måndag 21 september 2009 19:17

Martin, en ”fulquote” ;) ”När jag såg filmen för några månader sedan orkade jag inte ens se hela filmen, utan gick redan efter trekvart. Då hade budskapet gått fram”.
.
Jo filmen liknar en budget B version av ”Day after tomorrow”, ”Jordbävningen”, ”Skyskrapan brinner”, ”Armageddon”, ”Deep impact” eller ”Independence day” eller ”Alien” för den delen :P

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
måndag 21 september 2009 19:41

Poängen är enkel. Jag vill veta hur mycket licenspengar som läggs på detta. Svårare än så är det inte.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Knappen
måndag 21 september 2009 20:29

vad var det de sa i slutet av aktuellt-inslaget om filmen? att (klimat-)läget ser bättre ut nu när obama styr i usa? wtf?! drev han igenom en sänkning av den globala uppvärmningen eller vad då? skärpning!

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

måndag 21 september 2009 20:29

man skulle kunna lyfta blicken och fråga sej om SVT ska ha en sån här sida ..
”Ställ om ” är ju en del av propagandan , en del av den rådande religionen ….

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

lasse
måndag 21 september 2009 20:30

Seklets bluff!!!
I stort sett inga oberoende forskare tror på jordens uppvärmning.
Tvärtom, jorden är på väg att få kallare klimat!!!
Se ”www.klimatbalans.info” och inse sanningen.
Sprid gärna sidan vidare.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

Jan-Erik Sandström
måndag 21 september 2009 20:46

Knappen, och jag tycker att det är fantastiskt att en del av mina licenspengar går till detta.

Förutom Bolibompa till barnen är denna site det enda jag får för mina licenspenar. Jag ser alltså gärna att ca 50% av det jag betalar i TV-licens går hit ifall jag kunder mikromanagera mina pengar

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

måndag 21 september 2009 20:51

Vi har ju utarmat vår omgivning flera gånger tidigare, tex så avverkade ju vikingarna all skog på island och de tidigare civilisationerna på påskön gjorde likadant på sin ögrupp, trots att de var så beroende av vad omgivningen kunde ge. Liknande är det med dagens miljöförstöring. Jag kan inte undvika att tro att vi inte skulle utarma vår planet denna gång.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Ante
måndag 21 september 2009 20:56

Människan kan inte påverka Jordens normalt varierade klimat, eller har någonsin påverkat Jordens historiskt normalt varierade klimat, enligt exakta temperaturer från Isborrkärnor från Grönland, (Kolla nedan länk med Film)… Detta är en lögn från Politiska IPCC, eller nyligen deras nya politiska FN propaganda organ South Center
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Centre_(organization)
UN Observer Status

The South Centre holds Observer Status at several multinational institutions:
United Nations General Assembly [2]
UN Economic and Social Council[3]
World Intellectual Property Organisation [4]
United Nations Conference on Trade and Development [5]
United Nations Framework Convention on Climate Change[6]
United NationsConvention on Biological Diversity
International Criminal Court [7]
World Trade Organisation [8]
Intergovernmental Panel on Climate Change [9]
Group of 24
http://green-agenda.com/index.html
”The common enemy of humanity is man.
In searching for a new enemy to unite us, we came up
with the idea that pollution, the threat of global warming,
water shortages, famine and the like would fit the bill. All these
dangers are caused by human intervention, and it is only through
changed attitudes and behavior that they can be overcome.
The real enemy then, is humanity itself.”
- Club of Rome,
premier environmental think-tank,
consultants to the United Nations.
http://www.global-warming-and-the-climate.com/

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

måndag 21 september 2009 21:49

Say ‘Global Warming Is Man-Made’ OR ELSE!! http://www.youtube.com/watch?v=rUwB7mLypq0 Give me a break!
Riktigt bra video! Al Gore säger: ”The debate is over”.
Yes mr. Gore, the debate is over – for you! Get lost!

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

Robban
tisdag 22 september 2009 08:43

Har inte sett filmen och kan därför inte kommentera den, men det verkar inte förhindra alarm-alarmisterna från att ropa ut att det minsann inte skett någon klimatförändring och aldrig kommer att hända och även om det händer så är det inte människans fel.

IPCC är ingen politisk organisation och utför ingen forskning. De samlar endast forskning från alla vetenskapliga områden som har med klimatet att göra och när de sedan lämnar över sina slutsatser till politikerna, det är då det blir politik av det. Det är då det FORTFARANDE inte händer något.

/ Per

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

tisdag 22 september 2009 11:04

Är det inte lite märkligt att man haussar en film som man inte ens sett klart bara för att den ger det rätta budskapet i förtexten? Är det något mer material här som redaktionen inte riktigt har kontrollerat om det har någon verklighetsanknytning? Ni kanske inte ens läst IPCC AR4 eller är det en magkänsla som styr att är bara budskapet det rätta för grön revolution så godkänns det…

Kanske det står en liten disclaimer i sluttexten: Allt i denna film är bull men eftersom ingen mediaalarmist orkar sätta sig in saker och ting och detta säljer så gjorde jag denna film…

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Erik
tisdag 22 september 2009 11:32

Hej Erik!
Väntade på den kommentaren! Kan lugna dig, har sett hela filmen. Har du?
Sen vet jag inte riktigt om jag håller med dig att jag hausar filmen. Är ytterst tveksam till metodiken att skrämma upp människor i hopp om insikt och förändrad livsstil.
Tyckte redan när Planeten visades för två år sedan bl a här på Svt att man lite slog in öppna dörrar och motverkade sina egna syften.
I Sverige åtminstone har människorna förstått att vi står inför stora samhällsförändringar( både p g a klimatförändringar och en kommande brist på olja och fossila bränslen) och att det kommer att beröra rik som fattig.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

tisdag 22 september 2009 16:41

Ja vi har ju Motorsågsmassakern också…vet inte om de har förbjudit motorsågar ännu…men jag tvekar.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Urban
tisdag 22 september 2009 17:32

Martin Saar:
(Nästan) överens igen!
Ja Sverige och världen står inför stora samhällsförändringar p.g.a. kommande brist på olja och fossila bränslen vilket kommer att beröra rik som fattig.
.
Kan tillägga att troligen ingen vet exakt när det blir, men att resurserna inte är outtömliga håller nog de flesta med om.
.
Men Martin, istället för att använda SVT för att hausa ut klimatbluffen. Gör istället ett långt specialprogram på bästa sändningstid i Vetenskapsmagasinets eller Vetenskapens världs regi om fusionsenergi med direktreportage från ITER-bygget och folket bakom och vätgasbränsle både som direktdrift och med bränsleceller. Det skulle nog t.o.m. kunnas tas i två program. Tittarsiffrorna skulle slå i taket och folk skulle ta ledigt från jobbet för att se det :D

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
tisdag 22 september 2009 20:53

Hej Martin!

Märkligt att du uttrycker dig som du gör om du nu sett den men låt så vara. Sen skriver du följande:

”I Sverige åtminstone har människorna förstått att vi står inför stora samhällsförändringar( både p g a klimatförändringar och en kommande brist på olja och fossila bränslen) och att det kommer att beröra rik som fattig.”

Är du säker nu på att du inte blandat ihop din bekantskapskrets med svenska folket för om det svenska folket förstod vad den gröna revolutionen innebär för dem så är det nog inte många som ställer upp i slutändan. Klimataktion.org som du säkert känner till håller på med någon sorts självplåga nu genom att deras medlemar skall leva på socialbidragsnormen och därmed konsumera mindre. Ärligt talat, hur många svenskar tror du skulle ställa upp på det?

Ps. Filmen kommer garanterat på någon svensk kanal inom en nära framtid eftersom den har det ”rätta” budskapet och finns tiden då kommer jag säkert se den. Betala för att se den?…nej.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

Erik
tisdag 22 september 2009 22:03

Av en mycket enkel men viktig anledning fyller en film som The Age of Stupid en viktig funktion: Det ar inte langre bara ett worst-case scenario att det kommer att ga riktigt illa. Det ar snarare mycket troligt, om vi inte hejdar utslappen valdigt snart. Ska vi alltsa ha en rimlig chans att forberereda oss pa effekterna och anpassa oss, bor vi ocksa fa chansen att se vad som mycket val kan komma att handa.

Nu ar det visserligen hogst otroligt att de apokalypotiska forandringarna kommer att ske riktigt sa fort som i filmen. Dar kanske man kan tala om en overdrift. Men faktum kvarstar: vi maste stalla om NU om det ska ga att undvika en irreversibel och eskalerande katastrof redan under detta sekel.

Dessutom, jag tror att det ar svart att ga en genvag runt insikten om vad som star pa spel om vi ska kunna fa igang ett tillrackligt starkt stod for en kraftfull klimatpolitik. Forst om man inser hur brattom det ar, motiveras manniskor att pa allvar borja intressera sig for losningar. Annars finns sa att saga inget problem att losa. Atminstone inte sa fort och genomgripande som kravs om vi ska kunna tackla den har krisen. Darfor tror jag ocksa att Age of Stupid ar viktig.

Aven om sjalvklart diskussionen aldrig far stanna vid katastrofscenarierna. Men det tycker jag inte heller att filmen gor.

Tvartom far vi ju hora att det ar i allra hogsta grad meningsfullt att engagera sig och protestera. Att om det ar nagon gang det ar meningsfullt sa ar det just precis nu.

Vad Martin Saar, i gott sallskap av de stora medierna, tyvarr ofta missar ar foljande: Om vi ska ha en rimlig chans att fa till stand en politik som pressar ner utslappen, maste trycket komma underifran. Och ska opinionen ha en chans att vakna och oka i styrka, maste opinionsyttringarna synas. Annars ar risken stor for att 1 de aktiva tror att de ar ensamma och att det inte ar nagon ide 2. politikerna kan ignorera opinionen eftersom den inte syns.

Medierna valjer trots detta att nastan fullstandigt igonera allt det som sker pa klimatomradet, i form av festivaler, studiedagar, trafikblockader, uppvaktningar av politiker, utfragningar, mailupprop osv osv. Detta ar mycket farligt.

Politikerna erkanner sjalva att det behovs en stark opinion for att de ska kunna oka trycket i klimatpolitiken. Jag hoppas innerligt att medierna vaknar och borja bevaka grasrotsarbetet medan tid annu ar…

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Samuel Jarrick
tisdag 22 september 2009 22:13

Jag tycker filmen är mkt välgjord. Såg den första gången i juni, och tyckte då avsnittet om Shell i Nigeria var lite för långt, och att detta tog uppmärksamhet från kärnfrågan. Andra gången, ikväll, uppskattade jag filmen som helhet mycket mer. Den är skickligt gjord, och väl klippt. Den tar upp en lång rad aspekter på fossilbränsleanvändning, och i princip alla dessa aspekter är relevanta och väl beskrivna i filmen om man tittar efter noga.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Jonas Hansson
onsdag 23 september 2009 00:37

Jonas Hansson:
”Day after tomorrow” och de andra filmerna jag räknade upp ovan är också välgjorda. Men de får högre betyg eftersom de inte försöker ge intryck av att vara ”på riktigt” och försöker inte dölja att de är sci-fi vilket ”Age of stupid” gör.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
onsdag 23 september 2009 01:06

En sak till föresten. Här är en annan rulle för er som gillar katastroffilmer.
http://www.sf.se/filmer/film/10002913/2012
”En forskare öppnar en portal till ett parallellt universum och får kontakt med sin dubbelgångare i ett försök att stoppa jordens undergång som förutspåtts av Mayaindianerna. 2012 är enligt sägnen det år då jorden kommer drabbas av upprepade naturkatastrofer i form av vulkanutbrott, orkaner och smältande glaciärer.”
.
Åså det lite läbbiga… Det som motsvarar datumet 2012-12-21 i vår tideräkning finns omtalat på riktigt i Mayakalendern och i den gamla kinesiska kalendern som är helt oberoende av varandra. Dessa kalendrar gjorde långt innan industrialiseringen och domedagsprofeter som talar om ”man-made-climate-warming”.
BOOOO!!! :twisted:

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
onsdag 23 september 2009 08:24

Vet inte exakt var jag läste detta, men det finns många rapporter om att haven blivit surare.

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/11/081124141053.htm
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/03/070308220426.htm
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/090223091752.htm
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/08/090813163158.htm
Alla säger i stort samma sak, och att för livet i haven är detta riktigt allvarligt, då alla marina organismer är uppbyggda av kalk och detta löses upp i surt vatten.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Bengt Randers
onsdag 23 september 2009 11:13

Hej Erik!
Nej, det är inte min bekantskapskrets som jag refererar till utan Naturvårdsverket, som under de senaste åren gjort flera undersökningar om hur svenskarna tycker och tänker om framtiden och de klimatförändringar som pågår.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

onsdag 23 september 2009 12:00

Hej Samuel!
Min invändning mot filmen är att den leder till apati och passivitet, i stället för till handling och förändrat beteende. Och handling är precis vad politiker och medborgare säger att man vill ha i Sverige och i världen, att man göra nåt i stort eller smått. Hur ska man kunna behålla framtidstro, engagemang och ork, när man basunerar ut att allt är kört. Det var det jag menade med att filmen inte står för sig själv!
Ska man få en få igång en förändringsprocess, så tror inte jag på den här typen av kommunikation. Det är vad jag menade, inget annat.
Mina erfarenheter från bl a projektet ”Konsumera smartare och minska växthuseffekten” och för övrigt attitydundersökningar från bl a Naturvårdsverket pekar entydigt på att medborgarna i Sverige har förstått problemet och är beredda att gå till handling. Ska man då backa i den processen?`Jag säger inte att filmen kan fungera i andra länder, men jag ifrågasätter om filmen verkligen får den effekt som du hoppas på. Läs gärna igenom projektrapporten -Konsumera smartare. slutsater och sammanfattning, så får du mer kött på benen.
Klimatbloggen Ställ om vill uppmärksamma de omställningar och goda initiativ, som sker i samhället och vi är tacksamma för tips och info om vad som händer ute i samhället. Vi vill visa upp goda exempel på människor som GÖR NÅT.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

onsdag 23 september 2009 12:29

Robban
Om jag har förstått det rätt så står det inget om den dagen i Mayakalendern utan den tar helt enkelt slut då. Den är inknackad i sten med stor möda och jag tror i det fallet mer på min äldsta dotter. ”Äsch, de orkade väl inte hacka in mer just då”

;o)

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Lena
onsdag 23 september 2009 12:45

Robban
Rättelse ang Mayakalendern, den är inte alls bara inknackad i sten såg jag och det är en tidsålders slut som infaller 21/12 2012 ungefär som Ragnarök i nordisk mytologi eller domedagen i den kristna.
och så brukar vintersolståndet vara på den dagen.

Bhhhuuuu

Å andra sidan går väl kalendern efter solen och många gamla religioner har just vintersolståndet som nyårsdag.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Lena
onsdag 23 september 2009 12:58

Hej Martin!

Jo, jag forstog att det var sa du menade och jag kan naturligtvis inte avgora vad de totalta effekterna kommer att bli av att visa en sadan film. Det kan ingen. Vi kan bara spekulera. Men jag anser, kanske delvis till skillnad fran dig, att filmen visst pekar pa losningar. Inte sa att det utgor huvudbudskapet. Men det George Monbiot sager sammanfattar i mina ogon allt. Det gar att stalla om samhallet. Men det sker inte. Det enda som kan fa till stand den nodvandiga forandringen ar att politikerna tvingas gora dem for att opinionstrycket och protesterna blivit tillrackligt starka.

Nar det galler tips pa individuella konsumtionsforandringar som kommer uppifran, anser jag att det ar ett tveeggat svard. Sjalvklart ar det var ohejdade konsumtion som ar orsaken till det massiva overutnyttjandet av jordens andliga resurser och till klimatforandringarna. I princip skulle vi darfor med individuella konsumtionsval kunda vanda hela skutan. Och sjalv forsoker jag, i likhet med manga andra, minska mitt koldioxidfotavtryck sa mycket som mojligt. Men i ett samhalle som hela tiden basunerar ut att vi MASTE konsumera mer och MASTE fa hjulen att snurra osv, darfor att starka intressen tjanar miljarder pa det, kommer inte de har sma valen av ”medvetna konsumenter” att spela nagon namnvard roll. Sarskillt inte om den totala konsumtionen okar.

Det kan till och med innebara att manniskor tanker: Jaha, nu har jag kopt lokalt odalde morotter och bytt glodlampor. Nu gar allt vagen. Att manniskor reducerar sitt ansvar till vad man kan gora i sin vardag.

Nar i sjalva verket var overlagset viktigaste uppgift ar att agera som medborgare och krava att politikerna tar ansvar och inte bara pratar. Stoppar alla vansinniga motorvagsprojekt, bygger ut kollektivtrafiken massivt,satter ett pris pa koldioxid, antingen med en skatt eller kanske annu hellre genom handel med individuella utslappsratter under ett tak, satter press pa andra lander genom att sjalva ga fore och inte genom att latsas satta press genom att saga : vi gor inget forran ni andra gor nat, stoppa Vattenfalls kolkraftsutvidgning osv osv.

Blir de protestrorelseran tillrackligt stora har vi en liten chans att undvika de scenarier som vi ser i Age of Stupid. Men vi kommer inte att klara det med bara livsstilstips.

MVH

Samuel

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Samuel Jarrick
onsdag 23 september 2009 13:17

I ovrigt vill jag anda saga att jag som helhet tycker att stallom-siten haller en valdigt hog niva och ar en av fa platser i offentligheten dar manga sidor av problemet kommer fram, inklusive, det ska i rattvisans namn sagas, grasrotsinitiativ som till exempel guerilla gardening och annat. Bra balans mellan problembeskrivningar och forslag pa losningar. Men protester mot den forda politiken och krav pa en kursandring maste ocksa fa ordentligt med plats i offentligheten. Dar kan ni gora mer tycker jag.

Befinner mig i Sydafrika med tangentbord utan prickar over o och a om nan undrar.

Samuel

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Samuel Jarrick
onsdag 23 september 2009 14:39

Hej Samuel!
Tar dina förslag ad notam.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 24 september 2009 01:52

Lena.
Jo men man kan nog hålla med om att det är lite ”spooky” ;)
Hur som… Den som lever får se. En del forskare tror att det kan bli en skiftning i jordens magnetfält vilket har hänt förr och kan leda till en del ”intressanta” naturfenomen. Men ragnarök, njae! Jag tänker iaf inte gå med i någon domedagssekt ;)

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
torsdag 24 september 2009 09:41

Age of Stupid är en utmärkt film som visar hur svårt det är att kämpa mot de okunniga, korkade och/eller egoistiska människorna som har sin egen lilla vardag för ögonen. Det är väl därför den väcker så mycket upprördhet bland vissa på den här siten.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 24 september 2009 22:16

Lars Almström.
Men hur kämpar man mot de okunniga, korkade, destruktiva och/eller egoistiska människorna som i sin egen lilla vardag på fullt allvar tror på domedagsprofeter och att jorden, människorna, djur och natur snart kommer att gå under om vi inte lägger ner allt och återgår till stenåldersliv?
Vänstervridna och miljömuppar eller de som är både och har alltid varit bakåtsträvare och hittat på diverse olika ursäkter för sin strävan. För närvarande är det klimatet, om något år kanske dom kommer på att vi genom att dricka vatten stjäl fiskarnas livsrum :roll:
.
Här är en talande bild över vad det handlar om för folk http://www.iww.se/links/v65/special/paradox.htm#2

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Robban
lördag 26 september 2009 22:32

Robban, vill du bli tagen pa allvar? Ska vi forsoka undvika overdrifter och fora en rak och arlig diskussion om vad det handlar om?

For det forsta, vilka debattorer eller politiska krafter idag arbetar for att vi ska tillbaka till stenaldern? De flesta miljoengagerade manniskor jag kanner foresprakar den tata staden som ett framtidsideal. En hogst modern foreteelse med kraftigt utbygd kollektivtrafik, lattillgangliga affarer, narproducerad helst vegetarisk mat, fornybara smaskaliga energikallor, mindre utlandsresor med flyg, mycket cyklar, mer fritid och mojlighet till kultur och friluftsliv osv. Om man vill uppna ett samhalle som atminstone pa vissa satt paminner om stenaldern med okad kamp om naturresurserna och sonderfallande stater dar levnadsstandarden garanterat sjunker over hela varlden, ska man kora pa som vanligt och lata koldioxidutslappen oka som nu.

For det andra, hur okunnigt och korkat ar det att hanvisa till en sa gott som totalt enig forskarkar, vars varningar for var dag som gar blir mer och mer akuta. Glaciarsmalningen sker snabbare an enligt IPCC:s varsta scenarier, den sibiriska permafrosten slapper redan ut betydande mangder av den mycket farliga vaxthusgasen metan, havens formaga att absorbera koldioxid avtar, vilket riskerar att stalla oss infor helt irreversibla och skenande klimatforandringar osv osv.

Och det ar inte bara effekterna av forbranningen av fossila branslen som satter stopp for ohejdad resursforbrukning. Pa en rad olika omraden ar ekosystemen i akut kris.

http://www.nature.com/news/specials/planetaryboundaries/index.html

Nar det galler fisket, sa ar det i alla avseenden i stor kris. Las garna Isabella Lowins bok om fiskerinaringens hyckleri. Och nej, vi behover inte dricka saltvatten for att paja fisket. Det racker med fiska. Atminstone pa ett sa totalt kortsiktigt satt som sker idag varlden over.

Nar det galler den i dina ogon talande bilden over hur tokig miljororelsen ar, begriper jag ingenting.

1. Det inleds med en ”paradox” som ar sa uppat vaggarna galen att man inte vet om man ska skratta eller grata. Paradoxen skulle besta i att havsnivan inte kan oka samtidigt som oknarna breder ut sig, som att oknarna maste bre ut sig over havet och vise versa. Oknar kan faktiskt bre ut sig pa andra stallen an over havet. Och vise versa

Tvartom satter ju bade dessa fenomen fingret pa precis hur allvarligt laget ar, eftersom okad havsniva kommer att tvinga manniskor pa flykt och forstora grundvattnet. Och detta okar trycket pa jordarna ytterligare, vilket troligen okar forstorelsen av produktiv betes- och jordbruksmark. I slutandan drabbas alltid fattiga manniskor hardast nar miljoproblemen forvarras.

Sedan foljer en beskrivning av Klimataktion, som ska fa det att framsta som att man avslojar nan sorts komprometterande fakta. Men det enda jag kan finna ar en genomgang av hogst adekvata argument for att minska utslappen och stalla om samhallet med utgangspunkt fran vad vetenskapen sager.

Dessutom en lista pa personer inom rorelsen, som anses fordarvliga for att de antingen forordat krafttag mot utslapp och motorvagar eller pa annat satt representerar galna askadningar eller ideologier.

Till exempel avfardas Jessica Mann for att hon med fullt stod av forskningen sager nagot egentligen helt sjalvklart, att fiskar kan uppleva smarta och att det borde betyda att vi inte kan behandla dem hur som helst.

Nagon annan forhanas for att tycker att USA borde skriva pa Kyotoprotokollet! Later det extremt pa nagot satt?
Andreas Malm beskrivs som kommunist, vilket tydligen skulle vara enormt farligt. Men i sjalva verket ar Malm en mycket nyanserad och spranglard frihetlig socialist.

Langre ner pa denna sida star att lasa nagot om att biobransle inte ar bra och riskerar att hoja matpriserna for varldens fattiga. Ja visst. Jag vet knappt nagon klimatengagerad som tror pa etanolbilar idag.

Sa har gar det pa. Okunnigt och med anfall genom guilt by association.

Kan vi inte forsoka tala om saken pa riktigt istallet?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Samuel Jarrick
lördag 26 september 2009 22:34

som synes har jag inte tillgang till prickar over o och a. Dessutom rakade jag missa att fortsatta med numreringen av tokigheterna i texten om Klimatbluffen…Kanske tur det =)

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Samuel Jarrick