Ställ om
Martin reflekterarfredag 11 september 2009

EU:s klimatengagemang döljer egna maktambitioner


Martin Saar

Hur kunde människan så snabbt anges som huvudorsaken till de globala klimatförändringarna och hur kunde det bli en etablerad sanning inom EU? Hur kunde klimatfrågan flyta upp och bli en huvudfråga inom världspolitiken, på några få år?  Jakob Nordangård, doktorand på Linköpings universitet, visar i en studie att klimatfrågan egentligen handlar om några få internationella tongivande aktörers egna maktambitioner att  skapa en världsordning som de själva kontrollerar. Och inte en oro för ett allvarligt miljöhot.

Demonstration i Singapore. Foto: Scanpix

Det är få om ens någon som kan redogöra för eller har en aning om hur ”den globala uppvärmningen” kunde växa fram och bli en huvudfråga inom världspolitiken. Hur började det, hur såg processen ut, vilka aktörer och drivkrafter låg bakom att klimatfrågan hamnade i fokus och blev global.

Jacob NordangårdMed studien ”Thoughts leading to action” gör Jakob Nordangård doktorand på Linköpings universitet – Tema, teknik och social förändring” ett försök att beskriva vad som hände. Studien är ett bakgrundsarbete till en kommande avhandling.

Jakob Nordangård skriver att oljebolag och militär tidigt var inblandade. Men även inflytelserika globaliseringsnätverk, internationella organisationer, kända politiker och forskare har spelat en stor roll för att lansera AGW-teorin , (Antropogenic Global Warming, av människan orsakad uppvärmning) och göra den till en etablerad sanning. För EU:s del var det inte enbart oro för miljön, som gjorde att politikerna engagerade sig i klimatfrågan, utan minst lika viktigt var att EU ville visa sig starkt och enat i världspolitiken. Klimatfrågan var tidigt ihopkopplad med globaliseringen och med de intressen som vill driva på denna process.
Klimatförändringar orsakat av människan var ju ett globalt problem och kunde därför enbart lösas gemensamt genom ett internationellt samarbete, där det långsiktiga målet var en enad värld.

En likartad uppfattning hade andra aktörer som Club of Rome, Aspen Institute och Conservation Fondation, som menade att människans miljö- och resursproblem enbart kunde lösas genom ett mer centrerat och internationaliserat beslutfattande. Samma värdegrund hade tongivande finansiärer med en tydlig koppling till Rockerfellerdynastin och det angloamerikanska etablissemanget.

Genom den brittiske diplomaten Crispin Tickells kom klimatfrågan att tidigt integreras inom det Europeiska Gemenskapen, nuvarande EU. Redan 1993 beslutade Europeiska Gemenskapernas råd att vidta åtgärder för att uppnå en stabilisering av gemenskapens koldioxidutsläpp till 1990 års niv,  till senast år 2000. För att uppnå detta drogs bland annat programmet ALTENER igång för att utveckla förnybara energikällor. En förändrad energianvändning ansågs leda till att ”drivhuseffekten” stannade upp och att riskerna med en global temperaturstegring därmed minskade. Det ansågs även viktigt att få till stånd ett världsomspännande internationellt samarbete för att uppnå märkbara resultat.

Jakob Nordangård avslutar sin studie med en händelse kring en artikel i det amerikanska magasinet Cosmos, från 1988, efter det att IPCC bildats. Artikelns överraskande slutsats var, att det inte fanns några bevis för att koldioxiden påverkade klimatet.

Artikeln var undertecknad av bl a professor Fred Singer känd klimatskeptiker och Roger Revelle, som varit oerhört betydelsefull som ikon för den rådande uppfattning om växthusgasernas betydelse för klimatförändringarna.

Slutsatsen i artikeln upprörde speciellt Al Gore, som varit Roger Revelles gamla student vid Harvard University. Al Gore brukade hänvisa till sin gamla mentor när han propagerade för åtgärder emot växthuseffekten. Artikeln i Cosmos fick också ett rättsligt efterspel, som komplicerades av att Roger Revelles dog strax efter publiceringen. Den efterföljande rättegången och domen slog fast att Roger Revelle verkligen låg bakom artikeln. Han hadedessutom  samma år skickat ett brev till medlemmarna i USA:s kongress den varma sommaren 1988, där han slog fast ”att det vetenskapliga underlaget inte var tillräckligt för att motivera drastiska åtgärder”.

”Thoughts leading to action”  är en spännande läsning om olika globala nätverks och organisationers inflytande över klimatfrågan och hur AGW-teorin blev en etablerad sanning. Det finns gott om fakta och källhänvisningar. För den som nöjer sig med ett koncentrat, läser studiens slutsatser. Annars inbjuder studien till egna spekulationer och hypoteser om vad som egentligen hände och vad som är sant och falskt kring klimatfrågan.

Ämnen:


31 kommentarer

fredag 11 september 2009 14:48

Det är ett mycket tankeväckande arbete som Jakob gjort.

Det kan ju vara hur det vill med sanningen bakom AGW, Jakobs underlag står för sig självt och berättar om hur mikroskopiskt små grupper av människor medvetet kan påverka tankegångarna hos hundratals miljoner andra.
Stora grupper varav väldigt många i sin tur sannolikt aldrig skulle dragit samma slutsatser om de känt till idéernas ursprung och upphovsmän.

Tack Martin för att du gav utrymme till detta.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Jörgen Andersson
fredag 11 september 2009 18:48

Ni är totalt tokiga med era idiotpåståenden om klimatförändringar. Ni kan tydligen inte läsa innantill vad som Nasa medelar varje dag på sajten Climate4you,läs där och sluta upp med era bissara påståenden utan grunder.Ni verkar helt körda i bollen med era jäkla tokpåståenden om någonting som alltid förekommit på jorden. Vet ni inte ni som kallar er experter s. k. att 98 procent av koldioxiden släpper vår jord ut, människans utsläpp är 2 procent.Det är även tur att dom 0,389 ppm (miljondelar) koldioxid finns i atmosfären om inte vore vi en enda isklump här på jorden,men ni vet väl inte om det heller med era galna påståenden. Tala om hur den enormt lilla andelen koldioxid kan påverka klimatet, då är ni väldigt smarta. Dom som gapar om klimatförändringar är de vetenskapsmän som genom sin politiska korrekthet vill få höjda anslag till forskningen, men det begriper inte ni klimatkramare.Om någon av er är läskunnig,kan ni titta på Climate4you,där finns ett diagram utställt av Nasa, sedan 1865, med jordens globala temperatur,det visar era bluffar så ingen normalt begåvad människa, går på eran klimat bluff efter att ha sett detta diagram,sen har ni endast dom mindre vetande som kan tro på er bluff.Men ni har väl fått bra betalt för att hålla bluffen levande eftersom ni verkar helt okunniga om saken?

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 1

GH Klimat/Miljökonsult sedan 1977.
lördag 12 september 2009 09:01

GH Klimat/Miljökonsult sedan 1977

Jag blev lite perplex över ditt inlägg eftersom mitt arbete är en kritisk granskning av klimatpolitikens framväxt och pekar på hur vetenskap exploateras för politiska ändamål.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

Jacob Nordangård
lördag 12 september 2009 10:38

GH: glöm inte att andas också.

Martin Saar: Både din artikel och Jacobs abstract brister stort. Ni skiljer inte tydligt på:

1. aktörerna motiverades främst av målet att få till effektiva klimatåtgärder och såg globaliserad organisering som ett nödvändigt medel

2. aktörerna motiverades främst av målet att få global makt

För att nå Jacobs slutsats i abstractet krävs argument som visar att vi ska tro på 2 snarare än 1. Men inget i Jakobs abstract beskriver några sådana argument. Du bekriver heller inga sådana argument.

Kanske har Jacob bara skrivit ett vetenskapligt inkompetent abstract, vad vet jag. Jag vet dock att det finns högvis med konspiratoriska, insinuanta, slarviga texter med teser av av det slag som får utrymme i din text. Bristerna ovan är då tillräckliga för att man inte ska ödsla mer tid på Jacobs text. Om Jacob har något att komma med så borde han kunna sammanfatta huvudargumenten i sitt abstract – det är väl ett vetenskapligt grundkrav?

Det är hur som helst ett tillräckligt stort problem för att jag för stunden avfärdar Jacobs text som insinuerande, konspiratoriskt skitsnack.

Några exempel på Martin Saars insinuationer som inte backas upp:

”visar i en studie att klimatfrågan EGENTLIGEN HANDLAR OM några få internationella tongivande aktörers egna maktambitioner att skapa en världsordning som de själva kontrollerar. OCH INTE EN ORO FÖR ETT ALLVARLIGT MILJÖHOT.” [min betoning]

Dito från Jacobs abstract:

”Slutsatsen är att EU och flera av de andra aktörerna I FÖRSTA HAND INTE AGERAT PÅ GRUND av en genuin miljöoro utan att klimat- och miljöområdet varit ett av flera områden som har kunnat exploateras för att uppnå strävanden om ett utökat transnationellt samarbete och globala styrelseformer.”

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

joni
lördag 12 september 2009 11:03

Joni

Du bör nog läsa arbetet i sin helhet innan du kommer med denna typ av känslomässiga angrepp. Det räcker inte med att läsa ett abstract.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Jacob Nordangård
söndag 13 september 2009 13:00

Undrar om även Svante var inblandad? http://web.lemoyne.edu/~giunta/Arrhenius.html

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Newton
söndag 13 september 2009 20:11

Hej Joni!
Föreslår att du läser Jakobs studie, innan du drar några förhastade slutsatser och insinuerar.
Du kan ju börja med sammanfattningen i slutet av studien.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

söndag 13 september 2009 21:13

Nordangård är uppenbart mycket insatt i händelsernas förlopp och gör en rejäl redogörelse, som avslutas med meningen ”För EU var arbetet med klimatet sedan länge avgjort till AGW-teorins fördel.” Här kan tilläggas att EU av naturen har fått lite fossila bränslen och har ett intresse av att minska efterfrågan så att importen blir billigare. I det socialpsykologiska spel som klimatfrågan utgör så gäller det att moralisera maximalt och tjäna på det. När Karl XII gav sig på ryssen och andra senare gjorde om bravaden så handlade det i princip om samma sak. Att de svenske ska befria Afghanistans kvinnor är en skönskrivning för att man inte vill bli efter i oljeracet. Psykfallen är normalt inte medvetna om sitt tillstånd. Det finns ett stort behov av att fantisera. Tack vare kärnvapnen är försiktigheten större än förr.

Om man sedan studerar hur EU-byråkratin har tänkt sig hur det ska gå till så ser man att det i grunden inte är så klokt. Det snurrigaste av allt måste vara det så kallade koldioxidkontot. Tänkande människor kan bara hoppas att mötet i Köpenhamn misslyckas.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Urban Persson
måndag 14 september 2009 08:18

Jacob & Martin: För det första, det räcker att läsa abstractet för att se om abstractet har interna brister, inte sant?

För det andra, jag läste nu avsnittet ”diskussion” (det finns ingen ”sammanfattning” i pdf:en Martin). Där finns heller inga argument för 2 framför 1. Jacob skriver saker som:
”Jag vill påstå att skälet till att mänskligt framkallade klimatförändringar så snabbt definierats som en
sanning och ett mål för EU att åtgärda mer har att göra med de tongivande aktörernas egna intressen om
att skapa en världsordning med stärkta internationella institutioner som de själva kontrollerar än en
genuin oro för ett allvarligt miljöhot. Klimat/miljö/energipolitiken blir då mer ett verktyg för att
förverkliga den europeiska idealstat (och ytterst världsstat) som hägrar i exempelvis Jacques Delors
ögon.” (s40)

Det vill du påstå, men har du några argument? På vilka sidor i texten?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

joni
måndag 14 september 2009 22:19

Till: GH Klimat/Miljökonsult sedan 1977. Med tanke på ditt sätt att uttrycka dig och dina alternativa färdigheter i svenska språket vore det ytterst intressant att veta var du är Klimat/Miljökonsult.
För att kunna kommentera en artikel om ett ganska komplicerat ämne krävs två saker.
1. Att man läst artikeln 2. Att man förstod vad man läste.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 1

Bengt Eriksson
onsdag 16 september 2009 20:36

Jag har inte hunnit läsa denna förstudie än men blev lite förvånad när jag läste beskrivningen för detta arbete verkar mycket intressant!

Vissa arga kommentarer ovan förstår jag inte alls för de kan väl inte ha läst då eller?

Men jag får be om att återkomma när jag själv har det, ville bara tacka för ett intressant länk!

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Lena
onsdag 16 september 2009 20:39

Jacob, tack för detta! Önskar vi kunde träffas och diskutera vidare.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 05:21

Äntligen någon som granskar bakomliggande maktspel.
Givetvis har inte alla cyniska storpolitiker plötsligt förvandlats till filantroper i hotet av miljökatastrof. Detta, koldioxiden, är det gemensamma hotet mot mänskligheten son tex Reagan mfl talat om behövs för att samla världen bakom en global regering.

Koldioxiden är dessutom kvittot på både liv och produktion. Den som kontrollerar koldioxiden kontrollerar ekonomi och liv på den här planeten.

Klart som tusan västvärlden vill beskatta, och bromsa, den produktion som lämnat oss och flyttat till låglöneländerna. Annars är ju dom snart herrarna på täppan.

Rockefellers vet vad dom gör, frågan är om Carl Bildt gör det, men han har ju gift in sig i världsbanken, så jag antar att han inte kan hållas ovetande.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 1

Björn Eriksson
torsdag 17 september 2009 05:29

Till ”miljökonsult”.
Lite läsning om solen och klimatet.
http://www.tmgnow.com/repository/solar/lassen1.html

mellan 1645 och 1720 var det en period av extremt låg solaktivitet, kan det vara en slump att just den perioden kallas ”lilla istiden”?
För de historieintresserade, Vad har året 1658 med ovanstående att göra?
Och varför heter Grönland Grönland, om det är först i modern tid som isen smält?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 1

Björn Eriksson
torsdag 17 september 2009 06:48

[...] Flera av er har förmodligen redan hittat Jacob Nordangård. Övriga får chansen att göra det nu. Jacob är doktorand på Linköpings universitet och har skrivit en studie i vilken han visar att klimatfrågan egentligen handlar om några få internationella tongivande aktörers egna maktambitioner att skapa en världsordning som de själva kontrollerar. Och inte en oro för ett allvarligt miljöhot. Vilket torde vara en bekräftelse på vad vi länge misstänkt. [...]

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 07:27

Det är bara att gratulera Jacob till att ha blivit först med att skriva om klimatfrågan på detta vis, dvs inom akademin. Bättre (läs: lättproblematiserat) avhandlingsämne är svårt att hitta.

Får man hoppas att avhandlingen blir en läsvärd monografi och inte en tråkig kappa?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 09:10

Läsare av ClimateScam får ursäkta upprepningen…
Det är kanske inte är så konstigt det som sägs. För att en ny och politiskt omvälvande idé skall växa sig stor så snabbt behövs en gynnsam grogrund. Tankegångar som “bara” är vetenskapliga, och som resulterar i exempelvis ett fungerande kärnkraftverk, kräver inte så mycket mer för att accepteras. Men idéer med globala samhälleliga konsekvenser – såsom bilden av solsystemet, slaveriets avskaffande, evolutionsteorins framväxt, osv – som dessutom är svåra att konkret förevisa för undrande lekmän, kommer alltid att vara beroende av det rådande samhällsklimatet för att ta rot. Detta bevisar dock på intet sätt att det nya bygger på dålig vetenskap.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 15:02

Det är bara ett fel med Nordangårds arbete. Tyvärr ett fullständigt avgörande fel. Han undviker helt det naturvetenskapliga sambanden och resonemangen. Att skriva historia kring vetenskap och samhälle utan att utgå från vetenskapens utveckling med nya rön och ökad förståelse blir just det som Nordangård uppvisar. En konspiratiorisk soppa av letandet efter de skugglika aktörerna som drar i trådarna.
Måste vara kul för The Climate Scam gänget med Rockefeller foundation, globaliseringsivrare och NATO som skurkar i AGW-frågan. Lite omväxling mot miljöfascistiska, alternativodlande socialister.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 15:19

Nordangård verkar vara en aning konspiratoriskt lagd:
http://74.125.77.132/search?q=cache:OuRdRx62af0J:jacobnordangard.wordpress.com/+jacobnordangard

Kanske bra med en kritisk granskning av hans analyser.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 18:47

Martin Saar,
Jag har läst arbetet och jag delar till fullo jonis kritik ovan. Jag måste säga att jag blir förvånad över hur okritisk du ställer dig, trots din journalistiska roll, till de slutsatser och den argumentation som Nordangård framför.
Att utgå från att en konspiration eller cyniskt maktutnyttjande föreligger är ett garanterat sätt att hitta en. Speciellt om man godkänner argument av typen X sitter i samma vetenskapliga råd som Y och Z och alla tre är övertygade om AGW alltså döljer dom säkert något.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

torsdag 17 september 2009 20:23

Anders M

Jag utgick inte från någon tanke om att det förelåg något dolt maktspel när jag skrev mitt arbetsnotat. Jag ville få reda på hur frågan hade fötts, vilka aktörer som drev frågan framåt, vilka som finansierade och vilka lösningar som de olika aktörerna föreskrev. Jag har till största delen använt mig av CoR, Aspen institute m.fl. organisationers eget material. Den strävan som dessa uttrycker om globala styrelseformer för att hantera jordens resursproblem är något som inte går att bortse ifrån.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Jacob Nordangård
fredag 18 september 2009 11:00

Hej Anders!
Ställ om har blivit ifrågasatt för att propagera för AGW-teorin och nu när vi publicerar ett arbete som ifrågasätter AGW-teorin, så blir Ställ om ifrågasatt även för detta. Vi försöker hålla oss till de ramar och riktlinjer som vi angett i våra referenspunkter där vi inledningsvis skriver:
“Klimatproblemet är endast ett symtom på ett mycket större problem – att vår samlade efterfrågan på energi och råvaror överstiger den som planeten kan leverera. Våra krav på jorden att ta hand om vårt synliga och osynliga avfall är också för stora.”

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

fredag 18 september 2009 13:05

Hej Martin,
Mycket av kritiken mot artikeln hade kunnat undvikas med en försiktigare formulering i ingressen. Där slås saker fast på ett sätt som inte har grund vare sig i brödtexten eller i Nordangårds uppsats.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

fredag 18 september 2009 14:43

Ett tips till Björn Eriksson: googla lite på ”gröna grönland”, ”vikingarna vid världens ände” eller varför inte läsa Fredric Larssons uppsats: Handel – lycka eller olycka för nordborna i Grönland. Att grönland skulle varit mera än marginellt annorlunda under vikingatiden, jämfört med i dag, är inte något annat än en faktoid. Eller menas det i konsekvensens namn att Island hade mycket mera is då än nu?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Bo Jonsson
fredag 18 september 2009 18:59

Saar,

Det är ingen fotbollsmatch. Det handlar inte om för eller emot ”AGW”, det handlar om kritisk granskning som jag förväntar mig av en journalist. Det är grunden till min kritik mod dig. Du sätter inte det minsta frågetecken kring de slutsatser och den argumentation som Nordangårds artikel innehåller. Se mer nedan. Detta speciell då en snabb koll på Nordangårds blogg torde ställa till eftertanke.

Nordangård,
Argumentationen i din artikel bygger till allra största delen på tolkningar av uttalanden, och som jag tidigare påpekade, misstankar grundade på vilka organisationer olika aktörer är medlemmar i. Denna form av argumentation är utmärkande för konspirationsteorier. Var är dokumenten, var är beläggen i form av positiv evidens? Var är det avslöjande e-breven där NATO representanter beskriver hur de ska utnyttja AGW för att stärka sin militära roll. Var är dokumenten kring planerna hos Aspen medlemmar ody på en världsstat?

För att plocka några meningar:
”Det går dessutom i sammanhanget att notera att den slogan om en global förändring (Global Change) som existerar i dagens klimat- och miljökontext tidigare har använts av World Federation Association i deras strävan mot en internationellt överbryggande världsregering. Med tanke på klimatdiskursens internationalistiska karaktär och de tongivande aktörernas målsättningar kan därmed denna slogan sägas ha en dubbel betydelse. Innebörden skiftar beroende på vem som är uttolkaren och endast ”mystikern” som har de rätta koderna kan ”förstå” det sanna budskapet.”
Så Global Change som en snabb googling dyker upp i olika klimatsammanhang, som konferensnamn mm. (Vilket knappast är underligt då det är likt ”Global Climate Change”.) finns även som slogan för en World Federation Association som inte går att bekräfta existensen av genom en googling på: Global Change World Federation. Detta behöver vi mystiker och ”de rätta koderna” för att förstå budskapet i. Förlåt mig men nu väntar jag bara på Illuminati…

”Klimatet har av de ledande aktörerna framställts som en global miljöutmaning som kräver ett transnationellt samarbete.192″
Not 192: ”Även Montrealprotokollet om utfasning av freon för att skydda ozonlagret ligger förstås i denna kategori.”
Skulle vara intressant att få reda på hur man ska begränsa utsläppen av freoner eller växthusgaser i världen över utan internationellt samarbete. Du har skapat en argumentation där pga av att länder gör det enda möjliga för att tex. begränsa freonutsläpp, dvs samarbetar, är indikation på önskan om en ny världsordning. Snyggt!

Förresten. Vad är ditt svar på din egna fråga: ”Är vaccinering verkligen en väg till ett förbättrat immunförsvar eller finns det en annan bakomliggande agenda invävd?”
(Wikipedia skriver detta om vaccin och immunförsvar men du kanske har andra kunskaper.)

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

lördag 19 september 2009 10:27

Den som har ett verkligt intresse att förstå hur frågan kunde flyta upp gör bättre i att läsa Spencers Wearts bok ”The Discovery of Global Warming”
http://www.aip.org/history/climate/index.html
Där beskrivs hur vetenskapen utvecklades långt innan några politiker fick upp ögonen för den vilket inte riktigt passar med bilden att det skulle vara något som maktgalna politiker hittat på.

Att politiska beslut krävs för att minska utsläppen är inget bevis för att det hela handlar om en konspiration för att få makt. En betydligt rimligare förklaring är att dessa personer är övertygade om att vi står inför ett verkligt problem och försöker vidta impopulära åtgärder för att begränsa detta.

Denna kommentar: Thumb up 1 Thumb down 0

Thomas
söndag 20 september 2009 20:24

Jag tycker att Anders M förtjänar svar från både Jacob och Martin.

Jag ställde också ganska raka frågor till Jacob. Det vore intressant att se ett svar. Jag upprepar frågan:

”1. aktörerna motiverades främst av målet att få till effektiva klimatåtgärder och såg globaliserad organisering som ett nödvändigt medel

2. aktörerna motiverades främst av målet att få global makt”

Abstractet och avsnittet ”diskussion” har inga argument för att tro 2 snarare än 1. Ändå drar Jacob slutsatsen 2.

Jacob skriver saker som:
“Jag vill påstå att skälet till att mänskligt framkallade klimatförändringar så snabbt definierats som en
sanning och ett mål för EU att åtgärda mer har att göra med de tongivande aktörernas egna intressen om
att skapa en världsordning med stärkta internationella institutioner som de själva kontrollerar än en
genuin oro för ett allvarligt miljöhot. Klimat/miljö/energipolitiken blir då mer ett verktyg för att
förverkliga den europeiska idealstat (och ytterst världsstat) som hägrar i exempelvis Jacques Delors
ögon.” (s40)

Det vill du påstå, men har du några argument? På vilka sidor i texten?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

joni
lördag 26 september 2009 01:07

Tack jakob.
Mycket få av våra politiker som bär ”ansvaret” i frågan kommer att ogenerat kunna byta kurs då allt fler kritiker bland forskarna vågar träda fram.
Ytterst pinsamt att vi på det 21:a århundradet inte kommit längre i källkritik och egna funderingar.
Bevisen som talar för en Global uppvärmningskatastrof rämnar ett efter ett.
Jag hoppas verkligen att mina barn och barnbarn visar större prov på styrka då nästa generation politiker vill stå i täten för omotiverade tankegrodor. IPCC:s uppdrag är att visa hur människan påverkar klimatet inte att vara kunskapsbank eller opartiskt. Naturvårdsverket samma sak. Finns några forskare kvar som stöder IPCC? Problemet är att om man är kritisk mot IPCC får man genast stämpeln bakåtsträvande miljöbov.
Man mottas på samma sätt som de historiker som vill studera händelserna i tysklands arbetsläger.
Ge dom stämpeln antisemit så vågar ingen lyssna.
Ytterligare krav på fakta i kritiken av forskare behövs inte. Dom har ju fått stämpeln!
Sanning och fakta har ytterst litet värde då det gäller att skapa opinion och politiska floskler.
Ett allt vanligare fenomen i umgänget med media och folkbildningen. Ett paradigmskifte står för dörren där människor upptäcker att dom kan tänka själva. Att då peka på formfel saknar värde då fakta ställs mot en närmast religiös övertro på att den sammanlagda massan av troende politiker motsvarar ett uns förnuft.
Häxbränningen var också en parentes.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Leif Bengtsson
fredag 2 oktober 2009 16:00

Kriminologer tittar alltid på det bakomliggande motivet till en gärning.
Kanske denna berättelse från mina egna personliga erfarenheter i internationell politisk miljö, kan vara något?
Under ett antal år hade jag blivit ”en av dem” i konferenser som hade med arabvärlden att göra.
I en sådan OPEC konferens deltog jag i temat ”teknologi i utbyte mot olja”.
Det var en massa högdjur i europapolitiken, nobelpristagare industrimagnater och ministrar från arabvärlden
Ssta dagen, mötte jag en kille som jag sett och pratat med i andra liknande sammanhang.
Vi morsade, och han sa ”men Sirro, vad har du att göra i ett OAPEC möte med Europa”?
Jag förklarade för honom, visade mitt projekt och sa ”Du vet att jag efter så många år med er, så känner jag till era farhågor”.
”Vilka”?
”Jo att ni vaknar en dag med sinade oljekällor eller att vi uppfunnigt något som gär ert svarta guld värdelöst”.
”Det stämmer”.
”Därför tänker ni att det enda ni kan göra utan olja, är Hi-Tech”.
”Riktigt”.
”Så ni skickar era bästa studenter till våra bästa universitet, för att absorbera krämen av vårt vetande”.
Han instämmer.
”Men kruxet är att era studenter blir förälskade i vår levnadsstil, så efter de kontraktbindande åren, kommer dom till oss. Så då har vi fått era bästa hjärnor att ytterligare öka gapet i teknologi mellen er och oss”.
”Ja tyvärr.”
”Men inte alla era studenter kommer tillbaka till oss, några stannar, men inte för att sprida sin kunskap, men för att skapa en egen maktställning och rikedom”.
Han instämmer.
”Men ser du, med en här grejen (jag demonstrerar produkten), har du inte längre de problemen vi just beskrivit”.
Han blir heltänd på det hela.
”Sirro, vi måste se till att Europa och OAPEC tar upp detta som ett gemensamt projekt”
I det ögonblicket dyker ångvälten Romano Prodi upp och drar iväg med min kompis utan att be om ursäkt.
Araben gestikulerade att vi telefonledes skulle fortsätta vår dialog.
Vem var han?
Jo dåvarande OPEC presidenten sheik Al Jamani´s privatsekreterare: Nr 2 i OPEC.
Jag stannar här och låt oss begrunda.
Sedan dess (80 talets början), har vi i väst ansträngt oss i att hitta allt fler metoder för att befria oss från oljans utpressningsmetoder. Således har OPEC´s mardrömmar förvärrats, som också de stora internationella distributörerna och kapitalconcentrationerna.
Så det gäller ju att oljeberoendet kvarstår så länge som möjligt, men var att göra?
Jo, om man kan se till att västvärldens ekonomiska resurser för att minska oljeberoendet eroderas, har de sin utpressningsekonomi säkrad decennier framöver.
I människans natur (antropologer och etologer kan bekräfta), spelar rädsla och avund en stor roll.
Rädslan för mäktiga demoner och behovet för att blidka med offer, ligger kvar sedan urtiden.
Så att hota med klimatkatastrof är utmärkt: ”herregud vad har vi gjort?”
”Vad krävs för att återställa”?
Jo, om ni eliminerar CO2 blir allt bra!
Politikerna i denna situation, faller i fällan som mogna frukter.
I nerskrotandet av i världen, flera hundra ”CO2 fientliga produkter” och sedan produktionen av andra hundratals miljoner av ”IPCC godkända fordon”. Det blir business!
Massor med arbetstillfällen i skrotande och nyproduktion, massor av inkomstskatter, moms och politisk popularitet. Nya lagar, ”Ekopoliser” osv.
Ingen alternativ energi räcker till denna enorma slöserivirvel av ekonomiska tillgångar.
Nej, det behövs floder av svart guld.
Enorma CO2 utsläpp kräver kostsamma undanskaffningar av denna viktiga gas.
Så där står de, alla nöjda, oljeproducenter, FN med sitt IPCC och västvärldens politiker.
Och vi andra då? Troligen inte så glada, tvingade att ha skuldsatt sej för anskaffandet av en Eko-IPCC bil,”carbon tax”. Ekopoliser och andra pålagor att betale eller böta.
Som ni ser, är IPCC´s krav oerhört oljekrävande, så, åtminstonde som jag ser det, är det enorma interessen bakom IPCC´s framgång.
Men detta är bara mina egna erfarenhter och funderingar, skriva avhandlinngar har jag alldrig gillat.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Sirro
torsdag 8 oktober 2009 12:41

Hej Magnus!
Jag förstår inte din kommentar, när du skriver ”Slappare granskning av en fråga får man leta efter… Ser “SvT” några problem med denna story?”.
Svt ser inga problem att publicera en vetenskaplig rapport, som är väl underbyggd. Men det betyder inte att vi tar ställning för eller emot! Svt säger inte att detta är sanningen. Och vår roll på denna blogg är inte enbart att vara kritiskt granskande. I många fall så finns kunskapen att kritiskt granska ett inlägg ute i bloggvärlden. Vad vi står för har vi redogjort för i våra referenspunkter.
Läs gärna vad jag skiver i slutet av inlägget! ”Annars inbjuder studien till egna spekulationer och hypoteser om vad som egentligen hände och vad som är sant och falskt kring klimatfrågan.”

Sen undrar jag vad du vill föra fram med alla dessa länkar som du radat upp?

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Martin Saar