Ställ om
Aktuelltfredag 8 maj 2009

El mer effektivt än etanol


Anders Nord

Det är mer effektivt att köra elbil än att köra bil på etanol. Det visar en grupp forskare i en studie som publiceras i tidskriften Science.

Bil laddas på el. Foto: Leif R Jansson. Scanpix

- Det är inte förvånande. El är ett mycket effektivare sätt att driva en bil på eftersom all energi i elen går till hjulen, säger Sven Kullander, ordförande för Kungliga Vetenskapsakademins energiutskott, till Ekot.

I studien har forskarna räknat ut antal ”mil per tunnland” det vill säga hur många mil man kan köra en bil per tunnland gröda som antingen omvandlats till el eller etanol. De kom då fram till att man kunde köra nästan dubbelt så långt om grödan omvandlades till elektricitet än om det blev till etanol. Dessutom är eldriften bättre för klimatet, enligt forskarna.

I ena fallet tillverkade man etanol av grödorna, och tankade bilen på det. I andra fallet gick grödorna till att tillverka el i ett kraftverk som man laddade ett bilbatteri med. Resultatet visade att med elbilen kunde man köra mer än 80 procent längre på samma mängd gröda. Detta oavsett om elen eller etanolen gjorts på majs, energigräs eller cellulosa.

Biobränslen som etanol har länge setts som ett attraktivt alternativ till bensin eftersom det släpper ut mindre växthusgaser, men ett problem med biobränsle är att de konkurrerar om samma utrymme som odlingar av matgrödor. Därför är det viktigt att ta reda på hur man får ut så mycket energi som möjligt av de grödor man odlar. Och enligt forskarna är det alltså bättre att satsa på eldrivna fordon.

- Förbränningsmotorer är helt enkelt inte särskilt effektiva, speciellt inte när de jämförs med eldrivna fordon, säger Elliot Campbell, en av forskarna bakom studien.

Läs en sammanfattning av studien här.

Ämnen:


7 kommentarer

fredag 8 maj 2009 11:25

Det här skrev Max Åhman om i en rapport 1999. Han fick inte riktigt lika uppmärksamhet då kan man väl lugnt säga… ;-) Tänk om Volvo och Saab hade läst hans rapport då och vidtagit lämpliga åtgärder! Läs mer här:
http://www.ecoprofile.se/1090_511_Varfor_halla_fast_vid_den_ineffektiva_forbranningsmotorn.htm

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

söndag 10 maj 2009 18:12

Bilar som går enbart på el kommer att få svårt att konkurrera med snåltrimmade bränsledrivna motorer och hybridteknik. Syntetiska motorbränslen från förgasad biomassa kommer att på sikt ersätta fossila bränslen. Metanol och DME utnyttjar bränsleråvaran effektivast.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Sune S
söndag 10 maj 2009 19:03

Elmotorn (90% verk.) är betydligt effektivare än förbränningsmotorn(30%) men elmotorn kräver batterier som ska produceras vilket är en nackdel. Det tar ju tid att ladda ett batteri också, men ett lovande projekt på Uppsala Universitet gör det möjligt att ladda batteriet på ett par minuter:)

Dock finns det andra tekniker som inte kräver produktion av el i samma utsträckning, och det är, hör och häpna, vattendriven bil. Kan gå på alla typer av vatten, och kräver ingen infrastrukturutbyggnad eller annat krångel. Hur kan då detta gå? H2O, väte och syre är komponenterna i vatten, och detta väte bryts ut genom en elektrisk ström tillsätts. Länge leve billig energi! kolla in länken!! http://www.epochtimes.se/articles/2008/06/20/15171.html

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

skogstokig
måndag 11 maj 2009 09:57

skogstokig: Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik, ger inte mycket för ”vattenmotorn”:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article529368.ece

Sune S: Artikelförfattarna har räknat på ”cellulosic ethanol”, dvs. andra generationens biobränsle. Men du har nog rätt i att jämförelsen inte skulle bli lika mycket till elbilens fördel om de räknat på DME.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

måndag 11 maj 2009 13:59

Att elmotorer har en mycket högre verkningsgrad än några andra motortyper är en gammal sanning. Problemet är ju bara att de behöver batterier som ger dem ström. Oavsett om det handlar om gamla hederliga blyackumulatorer eller moderna varianter måste de ju laddas upp efter max 10 mils körning. Det fungerar i storstäder men inte ute på landsbygden. Därtill kommer framställningskostnaden för själva batterierna och för den elström som ska ladda dem. Plus att alla batterier har en begränsad livslängd och att de innehåller en hel del farliga metaller och andra ämnen som måste tas tillvara. Det skulle vara intressant att se en fullständig kalkyl över milkostnaden för en elbil, alltså inköpspriset utslaget på beräknad livstid och körd mil, produktionskostnaden för batterisatsen, kostnaden per laddning och mil samt sist men inte minst kostnaden för ”avfallet”… Jag misstänker att den skulle få elbilsfantasterna att baxna. Det är inget fel med experiment, men vi behöver inte ha så bråttom med att presentera dåliga lösningar. Oljereserverna lär räcka i minst 50 år till och det ger oss gott om tid. Dessutom talar mycket för att jorden håller på att kylas av på grund av minskad solfläcksaktivitet, varför vi kan glädjas åt den lätt förhöjda värmen i vårt ”växthus”.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Alf Agdler
tisdag 12 maj 2009 11:45

Hej Alf och Skogstokig!
Som tur är finns det kunniga människor i bloggvärlden som kan ge svar på dina frågor om elbilar, batterier inkl ett livscykelperspektiv. Titta in på http://www.ecoprofile.se/1090_511_Varfor_halla_fast_vid_den_ineffektiva_forbranningsmotorn.htm
där hittar du en mycket bra och utförlig dialog mellan Johan Erlandsson och Magnus Billinger. Där refererar man till en elbilsrapport där det finns lite beräkningar på elbilens verkningsgrad jämfört med en bil med förbränningsmotor. http://www.kfb.se/pdfer/R-00-42.pdf
Om hela livscykeln räknas med så har en förbränningsmotor 13 % verkningsgrad medan en elbil har 31 % verkningsgrad.

När det gäller utveckling av effektivare batterier så finns det fysikaliska begränsningar. Vi kan aldrig förvänta oss samma utveckling som inom IT, menar många forskare. Kan vi förbättra nuvarande batteriers lagringskapacitet, tre gånger, så är det en fantastisk framgång.
Du har rätt i dina antaganden att oljereserverna kommer att räcka minst 50 år till. Det finns en utbredd föreställning att oljan kommer att ta slut. Inget kan vara felaktigare. Oljan kommer inte att ta slut utan bara att bli dyrare och dyrare allteftersom tillgången inte kommer att matcha efterfrågan, när den ekonomiska tillväxten sätter igång igen efter finanskrisen. Det är vårt dilemma hur tacklar vi ett oljepris på 150 dollar per fat 200 dollar osv, det finns inte så mycket tid att vinka på.
Två av våra tre oljeleverantörer Danmark och Norge, som står för 70 % av vår import, har redan förannonserat minskade oljeleveranser om sex år (6 år). Hur tacklar vi det.
Läs gärna tidigare inlägg ”Slut på olja från Danmark och Norge 2015” med Mikael Hööks föresläsning från Energitinget nov 2008. http://www.tsl.uu.se/uhdsg/Personal/Mikael/Stockholm_2009_03_09.pdf

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

tisdag 12 maj 2009 15:11

Etanol är ett av de största miljöbovarna ever. Iaf om man ser till förstörelsen av biologisk mångfald. T.ex har Kenyas största sockerföretag Mumias sugar fått tillstånd att omvandla 20000 ha av kenyas viktigaste deltaområde Tana river delta till sockerrörsodlingar. Inte bara skövlas viktiga naturområden för att ge plats monokulturer som mer eller mindre innebär biologiska öknar, där endast råttor och kråkor trivs. man planerar även att ta till til vara allt fäskvatten som rinner genom deltat, vilket kommer leda till att stora områden torrläggs. Den fungerande kultur som fanns i området kommer gå förlorad och fler människor kommer bli utan försörjning än det fanns innan. detta trots att ett av målen med projektet var att skapa nya jobbmöjligheter för kenyaner. istället förlorar lokala jordbrukare och djuruppfödare sina jobb efeterso vattenförsörjningen försvinner och därmed även tillväxten av grödor och beten för djuren.

Denna kommentar: Thumb up 0 Thumb down 0

Peter